Cabinet de hipnopsihoterapie Boghianu Nicoleta

Nota 10 din 7 recomandari
127124 vizite
Locatie: Constanta, jud Constanta, Str. Nalbei nr. 3, Bl. L118 B, Sc. B, Et. 4, Ap. 39 (interfon 39) (zona Casa de cultura)
Telefon: 0770241591
Website: http://www.terapie-in-hipnoza.ro/

Hipnoza: ieri si astazi

Inapoi Video Autor: C. Roy Hunter
Hipnoza: ieri si astazi

Cum a influentat istoria hipnozei pozitia ei actuala? Oare istoria hipnozei o valideaza ca stiinta, ca arta sau in ambele forme? Ar trebui sa cercetam analitic istoria hipnozei pentru a-I examina aspectele stiintifice, ori ar fi mai intelept sa vedem daca istoria hipnozei ar fi fost alta daca ar fi fost practicata ca o arta? Si hipnoza va supravietui ca arta, ca stiinta sau in ambele perceptii?
Cu certitudine, muzica ar putea fi examinata si analizata prin prisma stiintei matematicii pure. Se pot crea nenumarate reprezentari pentru componentele scalei muzicale, armoniei, ritmului etc., etc., etc.; si exista profesori excelenti pentru toate domeniile muzicii, inclusiv pentru istoria sa. Insa cand vine vorba despre arta muzicii, artistul este cel care interpreteaza, cu "sentimente" care ajung la noi si ne impresioneaza sensibilitatea. Muzica matematic corecta poate totusi sa-l lase pe ascultator rece cand nu exista aspectul artistic, chiar daca toate notele sunt interpretate cu acuratete si in ritmul corespunzator

Scopul acestui capitol
In primul rand, consider ca este important pentru hipnoterapeutul de profesie sa fie in masura sa discute intr-un mod inteligent unele aspecte ale istoriei hipnozei, deoarece in acest fel poate sa castige adesea de partea sa un client care altfel s-ar putea dovedi sceptic sau chiar s-ar putea opune cu indarjire. Nu trebuie sa fim experti in istoria unei arte, fie ea hipnoza sau muzica, pentru a deveni "virtuozi" in arta respectiva; dar la fel de lipsit de intelepciune pentru un hipnoterapeut este sa nu fie informat cu privire la extraordinara istorie a hipnozei.
Cu toate ca utilizarea hipnozei era ceva obisnuit in randurile multor civilizatii primitive (desi nu este vorba despre aceeasi hipnoza ), adevarata sa natura pare in continuare sa reprezinte un mister pentru marea majoritate a oamenilor, pana in zilele noastre - fapt care este scos in evidenta chiar de filme.
Indelungata si adeseori nefericita istorie a hipnozei demonstreaza ca credinta, imaginatia, asteptarile si convingerea sunt intretesute in curgerea timpului - si in modul in care ignorarea acestor ingrediente vitale ale hipnozei s-a concretizat in teorii incorecte. Aruncand o privire asupra originilor si trecutului istoric al unora dintre aceste teorii timpurii asupra diverselor forme de transa hipnotica, devine cat se poate de evidenta confuzia care a rezultat - adeseori constituind un subiect incitant de conversatie cu unii dintre clienti, precum si cu alti hipnoterapeuti interesati. In alta ordine de idei, partea frumoasa a tuturor acestor consideratii este ca de-a lungul timpului nenumarati norocosi s-au bucurat de beneficiile deosebite ale cercetarii in domeniul hipnozei - si au fost inregistrate suficient de multe progrese pentru ca interesul sa fie mentinut viu.
Hipnoza are in continuare aspectele sale stiintifice. Isi are experimentatorii si pionierii sai, norocosii si martirii - si toti si-au pus amprenta asupra istoriei hipnozei.
Informatiile pe care le voi oferi in continuare in cadrul acestui capito provin, in parte, din propriile mele studii si cercetari, in parte din relatiile de prietenie cu anumite persoane si in parte din materialele pe care le-am primit sub forma unor note nepublicate, adunate in urma documentarilor efectuate de Charles Tebbetts si altii.

Posibilele origini ale hipnozei
Cat de veche este hipnoza? Multora poate sa le vina greu sa creada, dar inca din jurul anului 3000 i.Hr., egiptenii cunosteau si utilizau hipnoza, dupa cum o dovedesc hieroglifele descoperite pe mormintele din aceasta perioada. Grecii o intelegeau si ei, la fel ca si mayasii din America de Sud. Mai era folosita si de fachirii hindusi, de mentorii religiosi chinezi, de magii persani, de druizii celti si de vracii africani. Poate ca originile hipnozei ajung pana in vremurile preistorice, fiind transmisa prin diverse ritualuri.
Unii cred ca hipnoza a fost descoperita spontan de fiecare civilizatie a lumii pe parcursul istoriei sale si ca va fi cunoscuta oricarui grup de oameni, in orice conditii s-ar afla. Si atunci, de ce este in continuare un mister, chiar si in zilele noastre? Hollywood-ul nu este singurul vinovat de aceasta.
In primul rand, oamenii sunt in principal lacomi prin natura lor si pionierii hipnozei nu au facut o exceptie. Este posibil ca primii hipnotizatori sa fi devenit in scurt timp si primii vraci, intelepti, samani si asa mai departe, iar cunoasterea acestei arte a fost pastrata cu strasnicie fiind invaluita in misticism si religie.
Un alt motiv al lipsei de cunostinte despre hipnoza este inerent naturii umane si se datoreaza caracteristicii innascute a omului de a se teme, de a-i fi frica de ridicularizare sau de a critica ceea ce nu intelege; insa toate stiintele au fost obligate sa strabata acelasi drum anevoios de la neincredere la frica si apoi la acceptarea generala. De ex., sa ne gandim cum radeau oamenii de fratii Wright. Majoritatea oamenilor care traiau in acea vreme credeau ca, daca Dumnezeu ar fi vrut ca omul sa zboare, i-ar fi dat aripi! Acum acceptam avioanele ca facand parte din viata noastra. Chiar si electricitatea a fost considerata o forta "demonica" si aceasta nu intr-un trecut atat de indepartat.
Mai este surprinzator, in aceste conditii, ca hipnoza, care este in continuare considerata de multi ca fiind o stiinta oculta, a avut nevoie de atat de mult timp pentru a fi recunoscuta si acceptata pe scara larga? Din zorii istoriei, secretele sale au fost tinute la distanta de omul de rand.

Pionierii de odinioara ai hipnozei
In zilele noastre, hipnoza este considerata atat o stiinta, cat si o arta; pe de alta parte, faptul ca a fost reconsiderata ca stiinta in cadrul comunitatii stiintifice se datoreaza numarului tot mai mare de sprijinitori ai sai care au imbratisat o abordare mai realista.
Literalmente exista mii de oameni care au contribuit la progresul hipnozei. Cei care sunt recunoscuti de comunitatea stiintifica hipnozei sunt tocmai cei care au imbratisat o abordare mai realista. Pe de alta parte, exista si altii, ale caror contributii isi merita de asemenea locul in istorie. Unii istorici ii impart pe pionierii hipnozei in 4 grupuri, dupa cum urmeaza...

1 ) Grupul nestiintific timpuriu
Acest grup ii cuprinde pe aceia care au experimentat hipnoza fara sa o cunoasca sub aceasta denumire. Au in comun faptul ca in general au inteles gresit ceea ce realizau; si in schimb au pus realizarile la care au ajuns pe seama magiei, magnetismului, puterii divine etc. Printre ei se numara Gingiz Han, care folosea sugestia in grup pentru a provoca halucinatii. De asemenea, din acest grup mai fac parte si Albertus Magnus, Roger Bacon, Raymond Lully, Pico della Mirandola, Paracelsus, Holinotius, Robert Fludd, Father Kirchnerr, etc.
Mai intra in acest grup clarvazatorii si inteleptii Greciei, care par sa fi fost liderii antici in domeniul autohipnozei, precum si egiptenii antici si, probabil, "vracii tribali" din perioada preistorica. Si exista hipnoterapeuti, inclusiv eu, care cred ca Isus a folosit hipnoza in cazul multora dintre cei pe care i-a vindecat.
2 ) Grupul pseudostiintific
Acest grup a inceput sa experimenteze si sa cerceteze hipnoza ca stiinta, cu toate ca unii din acest grup nu au auzit niciodata de termenul "hipnoza" in timpul vietii. Printre ei se numara Parintele Gassner, marchizul De Puysegur, precum si James Martin Charcot, o personalitate celebra chiar si pentru hipnotizatorii moderni, insa care era cu mult in urma timpurilor sale in privinta studiului hipnozei; cu toate acestea, unii cred ca face parte din acest grup, in ciuda faptului ca a identificat nivelurile profunde ale hipnozei. Vom discuta ulterior, in cuprinsul acestui capitol, despre acesti celebri pionieri ai hipnozei si studiile lor.
3 ) Grupul stiintific
Grupul stiintific, despre care de asemenea vom discuta ulterior in cuprinsul acestui capitol, ii cuprinde pe cei care au scos pentru prima data hipnoza din domeniul "misticismului" si au inceput sa experimenteze posibilitatile reale ale hipnozei. Elliotson, Braid si Esdaile au inregistrat progrese importante in sensul instaurarii epocii hipnozei - punand capat evului mediu al acestei arte si stiinte. Si in ciuda faptului ca au comis o serie de greseli, s-au aflat cu mult inaintea vremurilor in care au trait; prin urmare, isi merita locul in galeria cercetatorilor care au abordat hipnoza sub aspectul stiintific. Alti pionieri ai abordarii stiintifice au fost Liebault, Bernheim, Brewer si Freud - cu toate ca Freud a fost raspunzator pentru un nou ev mediu al hipnozei.
4 ) Grupul modern
Grupul modern trebuie sa-i cuprinda pe toti cei care predau si promoveaza hipnoterapia ca arta si/sau ca profesie de sine statatoare, precum si pe cei care o studiaza ca stiinta. Dar s-ar parea ca exista o divizare sau faliere in zilele noastre intre comunitatea stiintifica si miile de hipnoterapeuti devotati care au avut si au succes in demersurile lor de a-i ajuta pe oameni sa-si schimbe viata. Prin urmare, se poate spune ca exista un grup modern stiintific si un grup modern artistic. Printre cercetatorii care au abordat studiul stiintific al hipnozei in secolul 20 un nume straluceste mai puternic decat celelalte - Milton Erickson, doctor in medicina.
Exista numerosi alti cercetatori si experimentatori ai hipnozei din secolul 20. Numele lor sunt prea numeroase pentru a le mentiona aici, cu toate ca ulterior in cuprinsul acestui capitol voi mentiona totusi unele dintre ele.
De asemenea, trebuie sa luam in considerare si grupul modern artistic (care este denumit de unii din cadrul comunitatii stiintifice, "hipnotizatorii laici" ) . Aceasta profesiune legitima pe care au imbratisat-o barbati si femei devotati ajutorarii semenilor lor pentru a-si schimba viata, aproape exclusiv prin mijloacele hipnozei, a produs propriile vedete. Nume cum ar fi Ormond McGill si Charles Tebbetts sunt deja legende, la fel ca si Rexford North. Acesti oameni au fost considerati maestii ai artei hipnozei. Unii maestri ai hipnozei din cadrul grupului modern artistic au fondat asociatii profesionale ale hipnoterapeutilor si/sau si-au dedicat viata ajutorarii oamenilor prin intermediul artei hipnozei. Voi discuta si despre ei ulterior, in cuprinsul acestui capitol.
Exista o anumita suprapunere a celor 2 grupuri moderne, unii cercetatori ai hipnozei din secolul 20 nu au obtinut obisnuitele grade academice ca in cadrul comunitatii cercetarilor in zilele noastre, precum si in vremea multora dintre pionierii hipnozei.
De asemenea, o serie de oameni deosebiti, cu titluri remarcabile, au recunoscut de asemenea hipnoza ca fiind o arta si au acceptat validitatea hipnoterapeutilor care sunt artisti competenti, cu toate ca poate le lipsesc titlurile academice. Mai multi dintre ei au fost implicati direct in unele dintre asociatiile profesionale ale hipnoterapeutilor.
Si-acum, hai sa aruncam o privire mai atenta asupra unora dintre acesti pionieri ai artei hipnozei - si asupra contributiei lor la hipnoza. Paginile care urmeaza sunt destinate doar sa ofere o imagine de ansamblu a modului in care vietile si cercetarile acestor pionieri ai hipnozei au influentat istoria hipnozei, precum si sa arate ca intelegerea formulei hipnozei ar fi putut sa influenteze foarte mult cursul hipnozei - atat ieri, cat si azi.
Pe masura ce citesti aceste pagini, ai grija sa-i urmaresti pe prietenii nostri: imaginatia, credinta, asteptarile si convingerea.

-Continuarea in articolul urmator-
recomanda

Recomanda acest cabinet

Sunteti pacient?

Dati o nota si scrieti cateva cuvinte despre experienta dvs pozitiva legata de acest cabinet, tratament efectuat, etc.

Recomandarea dvs:

Toate campurile sunt obligatorii.

Penalizam cabinetele cu autorecomandari!

Acest site folosește cookies. Continuând navigarea vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK