Cei mici pot face simple calcule aritmetice?

Autor: Amza Jucan
Cei mici pot face simple calcule aritmetice?

O poziţie teoretică importantă de-a lui Wynn (1992), este cea în care susţine faptul că dezvoltarea cognitivă timpurie la copiii de aproximativ 5 luni se poate observa şi prin faptul că cei mici pot face simple calcule aritmetice de genul 1+1. Din alte experimente pe care le-a testa, Wynn (1992) a sugerat că abilitatea de a face simple calcule aritmetice este programată, şi poate fi baza pe care se construiesc abilităţile aritmetice ulterioare.

 

Cu toate studiiile pe care le-a facut Wynn, nu a scapat de a fi controversat, iar rezultatele studiiilor lui au primit mai multe reinterpretări care nu impun atribuirea unor abilităţi aritmetice copiilor mici.

 

O alta poziţie teoretică este cea a lui Cohen şi Marks (2002) care au sugerat că subiecţii din experimentele lui Wynn ar fi putut să reactioneze la o imagine care le este familiară perceptual, mai degrabă decât la una care ar presupune violarea expectanţelor. Clearfield şi Westfahl (2006), folosind testul adunării din experimentul lui Wynn, au ajuns la concluzia că printr-o habituare anterioară cu probele, rezultatele pot fi influenţate; totuşi, ei nu subestimează potenţialul copiiilor de a face simple calcule aritmetice. Surse bibliografice relevante care abordează aceste perspective teoretice ar fi studiul lui Daniel C.

 

Hyde şi Elizabeth S. Spelke (2010) care îşi propun să investigheze existenţa a 2 sisteme cognitive care susţin reprezentarea numerică non-verbală: un sistem care reprezintă distincţia dintre magnitudinea numerelor, şi un sistem care distinge obiectele.

 

În experimentele aplicate, ei măsoară raspunsul generat de copiii mici, observând diferenţele dintre procesarea numerelor mici (de la 1 la 3) şi numerelor mari (de la 4 în sus) prin insistenţa cu care se uita la un stimul, şi modul în care urmaresc cu capul stimulul respectiv.

 

Rezultatul studiului relevă faptul că copiii de 6 luni nu au reuşit să facă diferenţa dintre magnitudinea numerelor. Un alt studiu condus de Elizabeth M. Brannon sugerează că copiii fac distincţie între numerele crescatoare şi cele descrescatoare ale itemilor din cadrul stimulilor vizuali. În experimentul ei, copiii au observat în prima fază secvenţe pe trei ecrane care înfaţişau numere crescatoare şi descrescatoare de obiecte. Copiii au putut aprecia relaţii de genul ”mai mare decât” sau “mai mic decât” între valori numerice.

 

Într-un alt studiul condus de V. Izard, C. Sann, E. Spelke, şi A. Streri (2008) se demonstrează că copii cu vârsta cuprinsă în intervalul 4.5 – 6 luni sunt capabili să reacţioneze spontan la matrici de 4-18 obiecte în funcţie de număr.

Această performanţă conferă dovezi ale reprezentărilor numerice abstracte ale copiilor de această vârstă. În Concluzie, poziţia mea în legatură cu rezultatele acestor experimete - aşa cum majoritatea autorilor au relevat, este că aproape toţi copiii preferă să raspundă, şi reacţionează în baza familiarităţii; dar, aceasta nu înseamnă neaparat că ei nu sunt capabili de operaţii aritmetice simple.

 

În schimb, unii copii reactionează în momentul în care li se violează expectanţele, ori la rezultate sau evenimente imposibile datorită noutăţii lor, prin faptul că acestor evenimente le acordă o mai mare importanţă - pentru moment. Cu toate că noul şi imprevizibilul îi atrage pe copiii de această vârstă, ei ar putea face analize matematice simple; dar pentru aceasta, cea mai buna metodă de a le testa abilităţile cognitive ar fi investigarea manierei în care ei privesc, dar şi cât de mult privesc stimulul la care au fost expuţi.

 

O procedură nouă pe care am identificat-o în literatura de specialitate – pe langa cele abordate de perspectivele clasice - prin care s-ar putea obţine mai multe informaţii despre existenţa acestei abilităţi, ar fi prin intermediul înregistrării potenţialelor evocate cu ajutorul electroencefalogramei care ar înregistra informaţii relevante legate de activitatea electrică a creierului în timpul unei probe aritmetice simple de genul 1+1 sau 2-1.

Amza Jucan Cabinet Individual de Psihologie
Vezi prezentarea cabinetului

Secțiuni:

Personalitate

Aceasta sectiune este dedicata tipurilor de personalitati. Vom prezenta principalele clasificari ale personalitatii, detaliind si oferind sfaturi pentru fiecare tip.

Cuplu si sex

Discutii pe cele mai frecvente probleme intr-o relatie. Sfaturi pentru a-ti imbunatati viata de cuplu.

Cariera

O treime din viata noastra, daca nu mai mult, o petrecem la serviciu, muncind. Un job care aduce satisfactii inseamna o viata fericita.

Educatie parinti

Cu totii ne dorim un copil perfect: inteligent, cu o personalitate puternica si un caracter demn de invidiat. Dar ce putem face si cum trebuie sa ne comportam cu el pentru a-l ajuta sa devina astfel?

Psihoterapie

Va prezentam peste 100 de tipuri si metode de terapie psihologica si psihoterapie. Pe unele dintre acestea le vom prezenta detaliat.

Probleme psihice

Informeaza-te privind principalele tulburari ce iti pot afecta psihicul. Cum apar, care sunt cauzele si cum sunt ele diagnosticate si tratate. Ne referim aici nu doar la afectiunile de competenta psihiatrica, ci si la acele stari, considerate normale sau la limita, dar care iti pot afecta viata de zi cu zi.

PsihoUtil

Articole si sfaturi utile din domeniul psihologiei. Despre modalitatile de a te cunoaste pe tine si pe cei din jurul tau.

Evenimente

Evenimente din sfera psihologiei si psihiatriei: cursuri de formare, seminarii, etc. Aceste informatii sunt publicate de catre psihologii si psihiatrii membri ai site-ului www.la-psiholog.ro

Teste psihologice

O multitudine de psihoteste gratuite: teste de personalitate, teste despre cariera, teste de combatibilitate in cuplu, teste de aptitudini si IQ, etc

Cele mai accesate psihoteste:

Articole recente:

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp