AUTISMUL

Inapoi Autor: lit. de specialitate
Autismul Tulburarile autiste reprezinta un spectru de conditii psihologice caracterizate de anomalii ale interactiunilor sociale si comunicatiei, precum si comportament repetitiv si interes limitat. Diferite persoane cu autism pot prezenta simptome foarte variate. Medicii considera autismul ca un spectru de tulburari, un grup de tulburari cu caracteristici similare. O persoana poate avea simptome usoare in timp ce alta severe, dar ambele au spectrul autismului. Simptomele incep de obicei inainte de virsta de 3 ani si pot determina intirzieri sau probleme in diferite aptitudini care se dezvolta din copilarie pina in perioada de adult. Parintii sunt de obicei primii care observa comportamentul neobisnuit al copilului. Acesta pare diferit inca de la nastere, nu raspunde la persoane sau isi tinteste atentia la un singur obiect pentru perioade lungi de timp. Simptomele autismului pot apare si la copiii care par a se dezvolta normal. Cind un sugar devine brusc linistit, izolat, auto-distructiv sau indiferent la deschiderea sociala este suspectat autismul. Cercetarile arata ca parintii sunt de obicei corecti in observarea acestor probleme de dezvoltare, desi pot sa nu realizeze natura specifica sau gradul problemei. Tulburarea variaza de la forma severa denumita autism pina la una mai usoara - sindromul Asperger. Daca copilul are simptomele unei astfel de tulburari, dar nu intruneste criteriile specifice pentru acestea, diagnosticul este de tulburare autista nespecificata. In spectrul autismului sunt incluse si alte tulbrari foarte severe, rare, cum este sindromul Rett si tulburarea dezintegrativa a copilariei. Spectrul conditiilor autiste cuprinde: autismul, sindromul Asperger si autismul atipic. Simptomele principale ale tulburarii cuprind afectarea comunicatiei verbale si nonverbale, sociale cum ar fi impartasirea emotiilor, intelegerea cum gindesc si simt altii si mentinerea unei conversatii, comportamente de rutina sau repetitive denumite si stereotipuri, cum ar fi repetarea cuvintelor sau actiunilor, urmarea obsesiva a rutinelor si jucatul in moduri repetitive. Simptomele tulburarii pot fi observate de obicei de la virsta de 18 luni. Nu exista tratament pentru autism. Conditia nu se vindeca, dar exista moduri de a ajuta la minimalizarea simptomelor autismului si de a maximiza invatarea. Terapia comportamentala si alte optiuni terapeutice ajuta refacerea comportamentelor dorite si reduce pe cele nedorite. Terapeutii logopezi pot ajuta persoanele cu autism sa-si amelioreze capacitatea de a comunica si interactiona cu altii. Terapia ocupationala ajuta in descoperirea modurilor de ajustare a activitatilor pentru a se potrivi nevoilor si abilitatilor pacientului. Astazi nu exista nici o medicatie care sa vindece tulburarile autiste. Simptomele pot fi ameliorate prin folosirea de inhibitori ai recaptarii de serotonina, triciclice, pasihoactive/antipsihotice, stimulante si antianxioase. Cauze si factori de risc: Pentru mult timp s-a presupus ca exista o cauza comuna la nivel genetic, cognitiv si neural pentru autism. Totusi astazi se crede ca autismul este o tulburare complexa ale carei aspect de baza au cauze diferite care frecvent apar combinat. Autismul are o baza genetica puternica desi neclara si explicata mai ales de mutatii rare cu efecte majore. Majoritatea mutatiilor care cresc riscul de autism nu au fost identificate. Unele indicii arata disfunctia sinaptica drept o cauza de autism. Unele mutatii rare pot conduce la autism prin intreruperea cailor sinaptice. Fata de alte tulburari cerebrale, cum este Parkinson, autismul nu are un mecanism total la nivel fie molecular, celular sau sistemic. Nu se stie daca autismul reprezinta mai multe tulburari cauzate de mutatii ale unei cai moleculare comune sau este un set larg de tulburari cu mecanisme diverse. Autismul pare a apare prin factori de dezvoltare care afecteaza toate sistemele functionale cerebrale si tulbura dezvoltarea creierului. Semne si simptome: Toti copiii cu autism demonstreaza deficite in interactiunile sociale, comunicarea verbal si nonverbal si comportamente repetitive. In plus, au raspunsuri neobisnuite la experientele senzoriale, cum ar fi unele sunete sau modul in care arata obiectele. Fiecare dintre aceste simptome variaza de la forma usoara pina la una severa. Ele se vor prezenta la fiecare individ diferit. Acesti copii nu urmeaza modelul obisnuit de dezvoltare.
Frecvent intre virsta de 12 si 36 de luni, diferentele apar in modul cum interactioneaza cu oamenii. Unii parinti raporteaza schimbarea ca fiind rapida, iar copilul incepe sa respinga oamenii, actioneaza ciudat si isi pierde limbajul si aptitudinile sociale castigate. In alte cazuri exista un platou al dezvoltarii bolii astfel incit progresul tulbrarii arata diferentele intre copilul afectat si cei normali in timp. Indicatori posibili ai tulburarilor autiste: - nu vorbeste, nu indica sau nu face gesture importante pina la virsta de 1 an - nu spune nici un cuvint pina la 16 luni - nu combina doua cuvinte pina la 2 ani - nu raspunde la numele sau - isi pierde limbajul si aptitudinile sociale - contact vizual slab - nu pare a sti cum sa se joace cu jucariile - este atasat de o anumita jucarie sau obiect - nu zimbeste Simptomele sociale: De la debut copiii care se dezvolta normal sunt fiinite sociale. Timpuriu in viata ei se manifesta in fata oamenilor, repeta cuvinte, prind degete si chiar zimbesc. In schimb, multi copii cu autism par a avea probleme in a invata cum sa se angajeze in relatiile sociale de zi cu zi. Chiar din primele luni de viata multi nu interactioneaza si evita contactul vizual. Par indiferenti la alti oameni si prefer sa fie singuri. Pot rezista atentiei si chiar accepta pasiv imbratisarile si joaca. Mai tirziu vor cauta comfort sau vor raspunde parintilor prin furie sau afectiune dar intr-un mod diferit. Cercetatorii sugereaza ca desi acesti copii sunt atasati de parintii lor, expresia acestei atasari este neobisnuita si greu de inteles. Pentru parinti poate parea ca acestia nu ii iubesc Copiii cu autism invata sa interpreteze ceea ce gindesc si simt altii mai greu. Indiciile sociale subtile cum este zimbetul, o grimasa sau un clipit din ochi pot sa nu insemne nimic pentru ei. Ei nu pot interpreta gesturile si expresiile faciale. Au dificultati in a vedea lucrurile din perspectiva altei persoane. La virsta de 5 ani copiii normali inteleg ca alte persoane au diferite informatii, emotii si scopuri fata de ei. O persoana cu autism nu poate intelege aceste lucruri. Aceasta incapacitate nu le permite sa prezica sau sa inteleaga actiunile altora. Desi nu este universal, este comun ca persoanele cu autism sa prezinte probleme in a-si controla emotiile, comportindu-se imatur: pling in clasa sau au crize verbale care par inadecvate pentru cei din jur. Individul cu autism poate fi agresiv fizic uneori facind relatiile sociale si mai dificile. Au o tendinta de a-si pierde controlul mai ales cind sunt intr-un mediu nou sau coplesitor sau cind sunt frustrati si furiosi. Pot rupe lucruri, ataca persoane sau sa se raneasca. In frustrarea lor unii se dau cu capul de pereti, isi smulg parul sau se musca de brate.
Cabinet de psihologie - Radulescu Maria

Cabinet de psihologie - Radulescu Maria



Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp