Relația copil–părinte în era digitală: între conectare emoțională și supraprotecție
Într-un context social și tehnologic în continuă transformare, relația copil-părinte devine tot mai complexă. Este important să explorăm impactul mediului digital, al supraprotecției parentale și al stilurilor de parenting asupra dezvoltării psiho-emoționale a copiilor. Astfel, în acest articol sunt analizate teorii relevante precum teoria atașamentului, stiluri de parenting, modelul stresului familial și paradigma parentingului reflexiv, cu accent pe cercetări recente și recomandări practice.
Relația copil-părinte a fost dintotdeauna o piatră de temelie în dezvoltarea umană, însă în prezent este modelată puternic de contextul digital și economic. Supravegherea constantă prin aplicații, consumul crescut de tehnologie și anxietatea parentală definesc noi tipare relaționale, care pot afecta autonomia copilului, autoreglarea emoțională și chiar stima de sine (Uhls et al., 2014; Coyne et al., 2021 ).
Un fenomen tot mai frecvent este „phubbing-ul parental", definit ca întreruperea interacțiunii cu copilul prin verificarea telefonului. Studiile arată că acest comportament duce la scăderea calității atașamentului și la o creștere a comportamentelor disruptive la copii (McDaniel & Radesky, 2018 ).
Aceste efecte pot fi explicate prin teoria atașamentului (Bowlby, 1988 ), conform căreia copilul are nevoie de disponibilitate emoțională constantă pentru a dezvolta un stil de atașament securizant. Supraprotecția parentală și autonomia copilului Supraprotecția, cunoscută și sub forma „helicopter parenting", limitează dezvoltarea autonomiei și poate duce la anxietate crescută, perfecționism și dificultăți de adaptare socială (Segrin et al., 2013 ).
Modelul parentingului autoritativ (Baumrind, 1966 ) sugerează că echilibrul între exigență și căldură este esențial pentru dezvoltarea unei personalități echilibrate. Spre deosebire de stilul autoritar, cel autoritativ stimulează autonomia și încrederea în sine. Teoria parentingului reflexiv (Fonagy & Target, 2002 ) aduce în prim-plan ideea că părinții trebuie să interpreteze comportamentul copilului în funcție de stările sale interne, nu doar prin prisma propriilor nevoi sau anxietăți. Această abordare promovează dezvoltarea autoreglării și empatiei în rândul copiilor (Slade, 2005 ).
Modelul Family Stress Model (Conger & Conger, 2002 ) explică modul în care dificultățile economice influențează indirect comportamentul copiilor, prin afectarea stării emoționale a părinților și scăderea calității relațiilor familiale. În contexte economice instabile, părinții pot deveni mai irascibili, retrași sau hiperprotectivi, afectând negativ atașamentul și comunicarea. Cercetări recente
O analiză publicată de Waizenegger și colab. (2025 ) a arătat că implicarea parentală în teme, atunci când nu este calibrată emoțional, generează tensiuni frecvente. De asemenea, un studiu despre favoritismul parental (McHale et al., 2012 ) a confirmat că diferențele percepute de copii în tratarea între frați pot duce la gelozie, comportamente opozante și scăderea stimei de sine.
Recomandări pentru părinți
-Stabiliți momente de conectare fără tehnologie.
-Opriți telefoanele în timpul interacțiunilor semnificative.
-Fiți conștienți de propriile stări emoționale.
- Reflectați asupra modului în care acestea pot influența relația cu copilul.
-Încurajați autonomia.
-Lăsați copilul să ia decizii și să învețe din greșeli.
-Mențineți un stil parental autoritativ. Implicați-vă cu fermitate și empatie.
-Evitați comparațiile și favoritismul.
-Oferiți atenție echitabilă fiecărui copil, în funcție de nevoile sale.
Concluzie
Într-o eră marcată de hiperconectivitate și nesiguranță economică, părinții sunt provocați să găsească un echilibru între protecție și libertate. Aplicarea teoriilor validate științific,poate susține dezvoltarea armonioasă a copilului și relații sănătoase în familie. Conștientizarea propriilor comportamente și cultivarea prezenței emoționale sunt esențiale pentru a construi relații autentice, sigure și durabile.
Referințe:
Baumrind, D. (1966 ). Effects of authoritative parental control on child behavior. Child Development, 37 (4 ), 887-907. https://doi.org/10.2307/1126611
Bowlby, J. (1988 ). A Secure Base: Parent-Child Attachment and Healthy Human Development. Basic Books. McDaniel, B. T., & Radesky, J. S. (2018 ). Technoference: Parent distraction with technology and associations with child behavior problems. Child Development, 89 (1 ), 100-109. https://doi.org/10.1111/cdev.12822
Segrin, C., Woszidlo, A., Givertz, M., Bauer, A., & Murphy, M. T. (2013 ). The association between overparenting, parent-child communication, and entitlement and adaptive traits in adult children. Family Relations, 62 (4 ), 627-637.
Slade, A. (2005 ). Parental reflective functioning: An introduction. Attachment & Human Development, 7 (3 ), 269-281. https://doi.org/10.1080/14616730500245906
Uhls, Y. T., Ellison, N. B., & Subrahmanyam, K. (2014 ). Benefits and costs of social media in adolescence. Pediatrics, 140 (Supplement 2 ), S67-S70.
Cabinet Individual de Psihologie Paraschiv Elena Andreea
Cred în capacitatea oamenilor de a-si găsi resurse pentru a rezolva orice dificultate prin care trec la un moment dat.