Tulburari psihosomatice

Inapoi Autor: Alina Serban

Termenul "psihosomatica" vine din greaca psyche - sufletul + soma - corp şi este folosit pentru a se referi la boala fizică, provocată de anumite cauze psihologicSocrate considera că nu se pot inlătura simptomele somatice fără a ingriji inainte psihicul. Alexander, intemeietorul curentului psihosomatic, in 1970, afirma că exista nu numai corelaţii între boala şi personalitate, ci şi intre constelaţia afectivă şi răspunsurile vegetative. Prin afecţiune psihosomatică înţelegem o afectiune psihologică care generează simptome somatice, afecţiunile psihosomatice fiind psihice sau psihogene, fără substrat organic.

Medicii întâlnesc frecvent pacienții în practica clinică zilnică care prezintă simptome cronice sau acute care nu indică o tulburare fizică. De fapt, până la 25% din vizitele la medic constituie problemele sociale, emoționale sau comportamentale și s-a estimat că până la 68% din populatia care se prezintă pentru tratament medical reclamă prezenţa factorilor psihologici asociați cu afecţiunile somatice. Fiecare dintre bolile psihosomatice apar sub influenţa factorilor psihologici (reacţia puternică emoţională, stres, traume, nevroză, etc. ). Efectele pot fi de lungă durată şi de scurtă durată. Nu este importantă durata de influenţă a unui factor asupra persoanei, ci impactul pe care il are acest factor.

Cauza exacta a boli psihosomatice, nu este cunoscută. Factorii psihici pot fi implicati in etiologia unor tulburari somatice intr-o maniera mai mare sau mai mica, pot cauza, favoriza, determina, ajuta, intensifica boala. Printre cele mai uzuale tulburări psihosomatice se numara: tulburarile de alimentatie, anorexia nervoasă, durerile cornice (cefalee de tensiune, migrenele, durerile de spate, poliartrita cronica ), tulburarile de somn, astmul bronsic, unele afectiuni dermatologice (urticarii, eczema ), ticurile si spasmele, simptomele vestibulare (ameţeli si tinitus ), boli ale sistemului gastro-intestinal (esofagita de reflux, colon iritabil ), hipertiroidismul, boli ale sistemului cardio-vascular, alcoolismul, etc.

În timp ce medici ar trebui să fie consultati pentru simptome fizice, este important ca pacientul sa viziteze un psiholog clinician pentru a găsi cauza problemei şi pentru a stabili paşii intervenţiei terapeutice.

Cabinet Individual de Psihologie Serban Alina Mihaela