Stresul și Simptomul Colonului Iritabil

Legătura dintre stres și funcționarea sistemului digestiv Pe scurt: Sindromul colonului iritabil este o afecțiune frecventă a tractului digestiv, care se declanșează din diverse motive și durează cel puțin trei luni. Conform unor studii efectuate, afectează între 10-15% (10 - 25% după alte studii ) din populație la nivel global și de două ori mai mult femeile decât bărbații. Simptome: disconfort abdominal balonare - una dintre cele mai frecvente simptome în SCI faltulență greață constipație sau diaree, sau alternarea celor două stări dureri abdominale senzația de eliminare incompletă în urma defecației mucus în scaun oboseală cronică Cauze: infecții gastrointestinale inflamații intestinale modificarea microflorei intestinale funcționarea defectuoasă a conexiunii dintre creier și sistemul digestiv funcționarea defectuoasă a sistemului nervos Alte elemente de risc: Alimentația Consumul de alcool Sedentarismul Schimbări hormonale - perioada premenstruală/menopauza Bagajul genetic Sexul - femeile sunt mai predispuse decât bărbații Vârsta - apare mai frecvent la vârste de sub 50 de ani Stresul Complicații: afecțiuni ale colonului, fisuri anale, hemoroizi inflamații ale colonului creșterea circumferinței abdominale - distensia amețeli, vertij Cum ne afectează viața? În primul rând, ne este afectată starea zilnică în ceea ce privește percepția noastră asupra corpului și sănătății noastre. Viața socială ne este afectată în sensul că evităm anumite activități, iar acest mecanism de evitare provoacă, în cele din urmă, efecte adverse, pentru că întărește și crește tocmai răspunsul de stres al creierului la informațiile venite cu privire la starea intestinelor. Pentru că, de cele mai multe ori, creierul nostru reacționează disproporționat față de „pericolul" perceput din sistemul gastrointestinal. Ce putem face? Dovezile și studiile au arătat că simptomele de colon iritabil pot fi reduse prin mai multe metode: dietă - dieta de tip FODMAP, eliminarea unor alimente, păstrarea unui jurnal cu alimentele care declanșează simptomele și reintroducerea treptată a acestora în alimentație reducerea consumului de alcool, cafea, anumite ceaiuri tratament medicamentos ameliorarea stării microflorei, intervenție asupra microbiomului prin prebiotice și probiotice (tratament de lungă durată ) intervenție psihologică asupra stresului, anxietății, depresiei, dacă sindromul de colon iritabil are origini din acest spectru.
Cabinet Individual de Psihologie Venczel Lorant

Bine cu Tine