Sistemul de comunicare prin schimb de pictograme (PECS- Picture Exchange Communication System)

PECS este un sistem de comunicare care utilizează pictograme (imagini, desene simbolice corespunzătoare unor obiecte, activități, locuri, atribute, concepte etc ) pentru a dezvolta abilitățile de comunicare și limbajul funcțional atât în cazul copiilor, cât și al adulților. Învățarea se produce prin aplicarea unui protocol bine definit, care a fost creat încă din 1985 de dr. Andrew Bondy și Lori Frost și care se bazează pe principiile analizei comportamentale aplicate (ABA ). Deși își are originea în domeniul intervențiilor adresate tulburărilor din spectrul autist (TSA ), PECS s-a dovedit a fi un sistem eficient pentru o categorie largă de personae cu probleme de dezvoltare a limbajului apărute în contextul a numeroase tulburări, nu doar în cazul TSA (de exemplu, Sindromul Down, Cri-du-Chat, Sindromul Angelman, întârzieri în dezvoltare, dispraxie verbal developmental, leziuni cerebrale, tulburări de învățare ). Acest protocol conține șase faze: Faza I: Schimbul fizic - copilul învață să ofere pictograma în schimbul obiectului dorit. Învățarea se realizează printr-un ghidaj fizic, care este eliminat în mod treptat, odată cu deprinderea abilității; Faza II: Distanţa şi Persistența - copilul invață să generalizeze această nouă abilitate în spații diferite, cu persoane diferite, la distanțe diferite. Cu alte cuvinte, copilul va învăța să caute pictograma și să se deplaseze cu ea, chiar dintr-o cameră într-alta pentru a găsi partenerul de comunicare și a cere obiectul dorit cu ajutorul imaginii. Faza III: Discriminarea vizuală - copiii invață să aleagă și să ceară dintre două sau mai multe pictograme preferate. Acestea sunt plasate pe cartea de comunicare (un dosar special în care sunt păstrate pictogramele și unde pot fi accesate cu usurință ). Faza IV: Structura Propoziţiei - copiii invață să construiască propozitii simple pe o banda de comunicare detașabilă, folosind pictograma "Eu vreau", urmată de pictograma coresounzătoare obiectului dorit. Ulterior, structura propoziției poate fi extinsă prin adăgarea unor atribute. Elevii pot învăța să discrimineze și să folosească în comunicare "mare"/"mic", "curat"/"murdar", "uscat"/"umed", culorile etc. Astfel, un copil poate ajunge să realizeze cereri foarte specific, de exemplu "Vreau mașinuța mare roșie!". Faza V: Răspunsul la întrebarea "Ce vrei?/Ce dorești?" Faza VI: Comentariul- copiii învață să răspundă la întrebările "Ce vezi?", "Ce auzi?" si "Ce este aceasta?" și să facă propoziții cu: "Eu vad", "Eu aud", "Eu simt", "Aceasta este". De asemenea, copiii pot face comentarii spontane referitoare la lumea din jur. În alegerea unei forme de intervenție pentru dezvoltarea limbajului, criteriul existenței unor dovezi științifice care să demonstreze eficiența acesteia este foarte important. În acest sens, PECS a fost investigat în repetate rânduri, iar rezultatele îl recomandă nu doar din perspectiva dezvoltării abilităților de comunicare și a limbajului, dar și datorită intensificării interacțiunilor sociale și reducerii problemelor comportamentale ale copiilor. În lipsa unui mod adecvat de a interacţiona cu mediul lor, aceștia se pot angaja în comportamente nedorite. De aceea, este foarte important și necesar ca ei să înveţe cum să comunice. Studiile demonstrează că odată ce copilul dobândeşte un mijloc eficient de comunicare, comportamentele nedorite se vor diminua. Unii părinți se tem că dacă cei mici vor învăța să utilizeze pictogramele, ei nu vor mai fi motivați să vorbească. Studiile au arătat că, dimpotrivă, folosind PECS probabilitatea ca o persoană să devină communicator verbal crește. Pe parcursul implementării, se urmărește îndeaproape dezvoltarea vorbirii. PECS poate reprezenta atât un sistem de comunicare alternativ- pentru cei care nu vorbesc, cât și un sistem de comunicare augumentativ, adică un instrument folosit pentru completarea sau susținerea vorbirii. Un alt aspect relevant pentru alegerea unei strategii de intervenție pentru dezvoltarea comunicării este măsura în care aceasta stimulează inițierea comunicării. PECS pune un accent deosebit tocmai pe acest aspect. Folosind motivația copilului de a obține ceea ce își dorește, acesta poate învăța foarte ușor să realizeze un schimb cu beneficii majore pentru el. Treptat, funcția de comunicare se poate extinde ajungând până la realizarea de observații spontane asupra modificărilor care apar în jurul său. PECS este disponibil și în Centrul de Sănătate Mintală pentru Copii. Autor: Psih. Dafina Ionuțiu Sursă bibliografică: www.pecs-romania.com

Centrul de Sanatate Mintala Copii



Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp