Criticul interior

Inapoi Autor: George Comiza

De multe ori, cel mai aspru judecător al planurilor și viselor noastre nu este lumea din afară, ci vocea din interior. Este acel comentator permanent care șoptește sau strigă: „nu pot", „nu sunt în stare", „nu merit", „nu e momentul". Uneori sună ca un avertisment, alteori ca un verdict definitiv. În realitate, această voce nu ne protejează, ci ne limitează șansele de a încerca, ne împiedică să ne asumăm propriul drum și ne taie aripile chiar înainte să le întindem.

 

De unde vine criticul interior

 

Rădăcinile acestui critic se formează adesea în copilărie, în felul în care am învățat să ne raportăm la noi înșine prin ochii celor apropiați. Mesaje repetate, directe sau subtile, precum „nu greși", „nu deranja", „fii cel mai bun" pot crea standarde rigide și o teamă profundă de eșec. Mai târziu, aceste convingeri sunt consolidate de școală, de locul de muncă și de cultura performanței, unde valoarea pare măsurată doar prin rezultate perfecte.

 

În unele cazuri, vocea se combină cu un „complex al salvatorului": mă pun mereu pe locul doi, ajut fără măsură, dar simt că nu am făcut niciodată destul; iar orice pauză sau detașare se transformă într-un sentiment de vinovăție. Psihologii Edward Higgins, Paul Hewitt și Gordon Flett arată că autocritica este strâns legată de discrepanța dintre „cine sunt" și „cum ar trebui să fiu", dar și de presiunea socială - convingerea că ceilalți așteaptă mereu perfecțiunea de la noi. Susan Nolen-Hoeksema a arătat că ruminația, tendința de a ne tot învârti în jurul greșelilor, amplifică anxietatea și depresia, iar studiile despre „sindromul impostorului" (Clance, Imes ) confirmă că și cei foarte competenți se pot simți incapabili sau inadecvați.

 

Cum se manifestă

 

Criticul interior poate avea mai multe „tonuri". Uneori este un „Părinte punitiv", care sancționează aspru fiecare greșeală, alteori un „Părinte exigent", care împinge mereu spre mai mult, minimalizând orice reușită. În ambele cazuri, rezultatul este același: anxietate, oboseală și o înstrăinare treptată de propriile resurse. Schema-terapia, o abordare dezvoltată de Jeffrey Young, descrie aceste „moduri" tocmai pentru a ajuta oamenii să le recunoască și să le gestioneze.

 

Cum putem îmblânzi vocea critică

 

Veștile bune sunt că acest critic nu trebuie „eliminat", ci îmblânzit și recalibrat. O primă etapă este recunoașterea lui: a-i da un nume sau o formă ajută la separarea dintre „eu" și mesajele sale. Psihologul Kristin Neff propune exerciții de autocompasiune care includ trei pași simpli: conștientizarea momentului dificil („Acum îmi este greu" ), recunoașterea umanității comune („Și alții trec prin asta" ) și auto-încurajarea („Ce i-aș spune unui prieten aflat în locul meu?" ).

 

În terapia focalizată pe compasiune, se folosește scrisoarea compasivă: câteva minute de scris către sine, din perspectiva unui mentor cald și realist. La fel, tehnicile cognitive de restructurare a gândurilor ajută la verificarea realismului standardelor și la identificarea unui prag de „suficient de bun" în loc de „perfect". Experimentele comportamentale - cum ar fi livrarea intenționată a unui proiect la 80% din potențial, pentru a testa reacțiile reale - pot reduce frica de imperfecțiune.

 

Este important și să controlăm ruminația: un „stop" mental urmat de o ancorare senzorială (observarea a cinci lucruri din jur, respirație profundă ) poate întrerupe cercul vicios al gândurilor critice. În final, menținerea unor limite sănătoase în relații și recunoașterea zilnică a câtorva acțiuni „suficient de bune" întăresc vocea adultului sănătos, capabil să pună criticul la locul lui.

 

Concluzie

 

Criticul interior nu este un dușman absolut. Este o parte din noi, modelată de experiențe, care a încercat la un moment dat să ne protejeze de durere, dar a învățat metode greșite. Prin conștientizare, autocompasiune și strategii concrete, această voce poate deveni un consilier rezonabil în locul unui tiran interior. Drumul nu presupune să ne negăm vulnerabilitățile, ci să le întâmpinăm cu bunătate și luciditate, pentru ca pașii spre ceea ce ne dorim să fie mai ușori și mai liberi.

 

 

Referințe bibliografice

 

Clance, P. R., Imes, S. A. (1978 ). The Impostor Phenomenon in High Achieving Women: Dynamics and Therapeutic Intervention. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 15 (3 ), 241-247.

 

Gilbert, P. (2014 ). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53 (1 ), 6-41. 

 

Higgins, E. T. (1987 ). Self-Discrepancy: A Theory Relating Self and Affect. Psychological Review, 94 (3 ), 319-340.

 

Hewitt, P. L., Flett, G. L. (1991 ). Perfectionism in the Self and Social Contexts: Conceptualization, Assessment, and Association with Psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60 (3 ), 456-470.

 

Neff, K. D. (2003 ). The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion. Self and Identity, 2 (3 ), 223-250.

 

Nolen-Hoeksema, S. (2000 ). The Role of Rumination in Depressive Disorders and Mixed Anxiety/Depressive Symptoms. Journal of Abnormal Psychology, 109 (3 ), 504-511.

 

Nolen-Hoeksema, S., Wisco, B. E., Lyubomirsky, S. (2008 ). Rethinking Rumination. Perspectives on Psychological Science, 3 (5 ), 400-424.

 

Young, J. E., Klosko, J. S., Weishaar, M. E. (2003 ). Schema Therapy: A Practitioner’s Guide. New York: Guilford Press.

Comiza George Cabinet Individual de Psihologie

În psihoterapie și consiliere mă bazez pe următorii aliați: acceptarea deplină, răbdarea și lucrul cu resursele pozitive ale clienților.

Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp