Primele semne ale autismului

Inapoi Autor: Maria Gioroc
Ca parinte nu vrei sa crezi ca minunea ta are o problema. Dar cand vine vorba de autism, depistarea din timp, in mod ideal de la varsta de optsprezece luni, conteaza enorm de mult. Cu cat autismul este depistat mai devreme cu atat mai mare va fi impactul interventiei asupra simptomelor. Interventia terapeutica, indiferent de varsta, poate reduce efectele acestei tulburari si poate ajuta copilul sa se dezvolte, sa invete si sa progreseze.
Semnele si simptomele autismului variaza foarte mult, la fel ca si efectele sale. Unii copii cu autism pot avea doar deficiente usoare, in timp ce altii pot intampina obstacole ce, cu greu pot fi depasite. Cu toate astea, fiecare copil cu autism are dificultati, cel putin intr-o anumita masura, in urmatoarele domenii (fara a se rezuma la asta ) :
- Comunicarea verbala si non-verbala
- Interactiunea cu alti copii
Exista opinii diferite intre medici, parinti si experti cu privire la ce anume cauzeaza autismul si cum poate fi tratat, dar cu faptul ca interventia timpurie si intensiva face diferenta, toata lumea este de acord.
Ca parinte, esti primul care poti vedea semnele autismului. Cunosti copilul mai bine ca oricine si poti observa comportamentele si ciudateniile, pe care, un medic pediatru, intr-o scurta vizita de cincisprezece minute s-ar putea sa nu aiba sansa de a le vedea. Discuta cu pediatrul copilului tau despre evolutia copilului si observatiile tale. Cheia este de a te educa astfel incat sa stii ce e normal si ce nu.
Ce e de facut?
Monitorizeaza dezvoltarea copilului. Autismul implica o varietate mare de intarzieri in dezvoltare. Chiar daca intarzierea in dezvoltare nu inseamna automat autism aceasta poate indica un risc.

Daca te ingrijoreaza ceva ia masuri! Fiecare copil se dezvolta in ritm propriu, astfel incat nu este nevoie sa intri in panica in cazul in care copilul tau vorbeste mai greu sau nu a inceput sa mearga. Cand vorbim despre o dezvoltare sanatoasa exista o gama larga de „normal". Dar daca copilul tau nu indeplineste etapele conform varstei sau banuiesti o problema, impartaseste preocuparile tale cu medicul copilului imediat.Nu astepta! Nu accepta sfaturile de genul „Asteapta si vei vedea", „Nu-ti face griji, o sa vorbeasca". Asteptand, timpul se va scurge in defavoarea copilului si e cel mai rau lucru pe care il poti face. Practic, pierzi timp valoros in recuperarea copilului deoarece interventia la o varsta mica conteaza enorm de mult.Mai mult decat atat, daca intarzierea dezvoltarii copilului este cauzata de autism, copilul nu se va dezvolta si nu va progresa fara ajutor suplimentar.

Ai incredere in instinctele tale. In mod ideal medicul copilului va lua in serios preocuparile tale si te va indruma catre un medic psihiatru. Dar, uneori, chiar si medicii bine intentionati pot subestima aceasta problema si ingrijorarea ta. Asculta-ti instinctul si fa-ti o programare la un doctor psihiatru sau cel putin la un psiholog.
Atentie la regresie! Regresia, de orice fel, reprezinta un semnal de alarma serios. Unii copii cu autism pot avea o dezvoltare normala, de obicei intre 12 si 24 de luni, in sensul ca incep sa comunice, sa spuna „mama", „papa", „brate" etc. Orice pierdere de vorbire, murmur, gesturi sau abilitati sociale ar trebui luate foarte in serios deoarece regresia este un semn al autismului.

Semnele si simptomele autismului
Pe masura ce copiii cresc, semnele autismului devin tot mai diverse. Exista multe simptome si semne de avertizare insa cele mai multe se invart in jurul dezvoltarii sociale, a limbajului si comunicarii verbale si nonverbale precum si a comportamentului.
Semne in aria sociala. Interactiunea sociala poate fi dificila in cazul copiilor cu autism.Adesea, copilul cu autism prefera sa traiasca in lumea lui proprie, departe si detasat de altii.
- Pare dezinteresat de ceea ce se intampla in jurul lui
- Nu stie cum sa-si faca prieteni, cum sa se joace cu alti copii
- Prefera sa nu fie atins sau luat in brate
- Nu foloseste jucariile in mod creativ; nu se angajeaza in jocuri de rol „de-a doctorul", „ de-a mama" etc.
- Nu intelege sentimentele celorlalti
- Pare sa nu auda atunci cand i se vorbeste
- Nu impartaseste interese sau realizari cu alte persoane/copii (desene, jucarii, etc )

Semne in aria limbajului si comunicarii verbale. Copiii cu autism au dificultati de vorbire si limbaj. De multe ori limbajul si comunicarea nu sunt dezvoltate conform varstei sau chiar deloc
- Vorbeste pe un ton anormal sau cu un ritm ciudat
- Repeta aceleasi cuvinte si fraze pe care le aude fie la o persoana, fie la televizor
- Raspunde la o intrebare prin repetarea intrebarii decat prin a raspunde la intrebare
- Se refera la ei insisi folosind persoana a treia
- Foloseste un limbaj incorect (erori gramaticale, cuvinte gresite )
- Intampina dificultati in comunicarea nevoilor si dorintelor
- Nu intelege indicatii sau intrebari simple
- Preiau mesajele cu nuante de umor, ironii sau sarcasm, la propriu (mot-a-mot )
Semne in aria limbajului si comunicarii nonverbale
- Evita contactul vizual
- Foloseste expresii faciale nepotrivite contextului
- Nu reactioneaza la expresiile faciale, tonul vocii sau gesturile altor persoane
- Face foarte putine gesturi (cum ar fi indicarea cu degetul )
- Reactioneaza neobisnuit la mirosuri, texturi sau sunete. Poate fi deosebit de sensibil la zgomote puternice
- Poate prezenta o postura anormala a corpului, neindemanare sau moduri excentrice de miscare (de exemplu mersul pe varful picioarelor )

Semne in aria comportamentului. Comportamentul copilului cu autism este adesea inflexibil, obsesiv iar activitatile si interesele lui sunt limitate.
- Insista a se pastra o rutina rigida (de exemplu, poate insista parcurgerea aceluiasi traseu de acasa spre gradinita/scoala )
- Se adapteaza cu greu la modificarile din program sau mediu (spre exemplu, poate face o criza de isterie in cazul in care mobilierul este reorganizat sau ora de culcare este alta decat de obicei )
- Prezinta atasamente neobisnuite fata de anumite jucarii sau obiecte ciudate (chei, carti, fire de ata, etc )
- Aranjeaza obiectele sau jucariile in linie sau intr-o anumita ordine
- Este preocupat pentru o perioada mare de timp de aranjarea jucariilor, vizionarea unor obiecte in miscare sau se concentreaza pe o anumita parte a unui obiect cum ar fi rotile unei masini de jucarie
- Repeta aceleasi actiuni sau miscari ciudate cum ar fi fluturarea mainilor, leganarea, alergarea dintr-o parte in alta (comportamente auto-stimulative )
Cele mai intalnite comportamente auto-stimulative in cazul copiilor cu autism:
- Fluturarea mainilor
- Leganarea inainte- inapoi
- Invartirea intr-un cerc
- Lovirea capului
- Privirea luminilor
- Fluturarea degetelor prin fata ochilor
- Atingerea urechii
- Scarpinatul
- Alinierea jucariilor
- Invartirea obiectelor
- Inchiderea si deschiderea usilor, manipularea intrerupatoarelor de lumina in mod repetat


In cazul in care comportamentul copilasului tau include una din descrierile de mai sus, gandeste proactiv la sanatatea copilului si la sanatatea familiei, si fa o vizita medicului tau pediatru, unui psiholog sau psihiatru.
Pentru putin timp petrecut la un specialist, ii poti asigura copilasului tau o viata linistita cu o dezvoltare normala si armonioasa iar tie ca parinte o viata linistita si plina de minunatia cresterii copilului tau.
Nu uita : „ paza buna trece primejdia rea" - observa-ti copilul si devino cel mai bun prieten al acestuia avand grija sa fie cat mai fericit si sanatos.
Asociatia Spontania - interventie in autism

Asociatia Spontania - interventie in autism

Nu pregati drumul pentru copil ci copilul pentru drum

Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp