Ce este discalculia? Și cum poți învăța să o recunoști?

Inapoi Autor: Madalina Simion

Fă cunoștință cu Olivia, o tânără deșteaptă, prietenoasă și deschisă, care întâmpină dificultăți serioase în a prinde firul matematicii.

A face temele se transformă într-un calvar, Olivia luptându-se să capteze și să rețină conceptele elementare. Mama sa a încercat diverse abordări, de la negociere și sancțiuni, până la rugăminți, însă fără succes. Adesea, aceste încercări de a face matematica se sfârșesc cu amândouă frustrate și supărate, mama simțindu-se incapabilă să ajute, iar Olivia simțindu-se incapabilă. Este paradoxal și deopotrivă dureros faptul că Olivia excelează în alte domenii, precum sportul și muzica.

 

Care este motivul pentru care Olivia se confruntă cu matematica în mod special? Răspunsul este că ea prezintă o particularitate în învățare cunoscută sub numele de discalculie. Aceasta reprezintă o diferență în dezvoltare care îngreunează pentru copii procesarea numerică și înțelegerea aritmeticii. Aceste dificultăți se fac simțite cel mai adesea în timpul lecțiilor de matematică.

 

Totuși, este important să recunoaștem că există mai multe motive pentru care un copil poate întâmpina obstacole în matematică.

De pildă, dacă un copil are dificultăți în procesarea limbajului, va întâmpina obstacole într-un mod diferit față de un copil care are probleme cu percepția spațială, memorarea informațiilor sau respectarea unei secvențe de pași. Discalculia poate fi confundată și cu „anxietatea față de matematică”, dar acestea sunt condiții distincte.

 

 

Cum se recunoaște discalculia?

 

Frecvent, se pot identifica următoarele tipare de trăsături...

 

1. Dificultăți în matematică

Copiii cu discalculie pot fi competenți în comunicarea verbală și scrisă, dar se confruntă cu provocări când vine vorba de matematică și numere.

 

Probleme cu asimilarea numerelor: Le va fi dificil să le memoreze încă de la vârste fragede și, chiar și ulterior, nu le vor înțelege pe deplin. De exemplu, vor avea dificultăți în a identifica rapid care dintre numere, „9” sau „3”, este mai mare. De asemenea, vor întâmpina probleme în a număra obiecte fără a-și folosi degetele, spre deosebire de colegii care fac acest lucru mental. (Și numărarea inversă va fi dificilă. ) S-ar putea să nu le fie clară asocierea între cifre și obiecte — de exemplu, să nu înțeleagă că „5” se poate referi la cinci mere, cinci creioane, cinci prieteni etc.

Incapacitatea de a reține informații matematice. De pildă, vor întâmpina greutăți în a memoriza tabla înmulțirii și în a o aplica pentru rezolvarea problemelor.

Lipsa înțelegerii conceptelor matematice. Fracțiile le pot părea inabordabile. Ar putea avea dificultăți în a determina valoarea pozițională a numerelor. Ar putea interpreta greșit graficele și diagramele. De asemenea, s-ar putea să nu recunoască logica paralelă, precum faptul că adunarea lățimii și lungimii unui dreptunghi și dublarea sumei este echivalentă cu adunarea tuturor laturilor.

Dificultăți cu procedurile matematice. Chiar dacă ar putea înțelege conceptul de „adunare”, s-ar putea să nu realizeze că 6 + 2 este echivalent cu 2 + 6. Ar putea avea nevoie de asistență pentru operații mai complexe, ca împărțirea extinsă. Și chiar dacă reușesc să efectueze o împărțire extinsă într-o zi, este posibil să nu repete cu succes operația după o săptămână. Vor avea dificultăți în mod special cu proceduri care necesită o serie lungă de pași.

 

2. Dificultăți în citirea ceasului

Ar putea întâmpina probleme în a citi ora, fie pe un ceas analogic, fie pe unul digital. Astfel, adesea vor întârzia, vor avea dificultăți în a-și aminti programele și le va displăcea să estimeze durata unei activități.

 

3. Dificultăți în gestionarea banilor

Vor evita să facă calcule mentale, ceea ce le va îngreuna să determine suma necesară de plătit sau restul de primit.

 

4. Dificultăți în jocuri

Vor deveni frustrați încercând să țină scorul în timpul jocurilor. Și anumite jocuri (precum cele de cărți ) s-ar putea să se bazeze prea mult pe numere pentru ca să le găsească plăcute.

 

5. Dificultăți cu activități zilnice

Ar putea avea dificultăți în memorarea numerelor de telefon sau a codurilor poștale. De asemenea, ar putea întâmpina probleme în a face estimări numerice, cum ar fi înălțimea unei persoane sau distanța până la un magazin.

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie

Medlife (MindCare)

Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp