Cabinet Individual de Psihologie-Psihoterapie Vescan Ioana Maria

Cabinet Individual de Psihologie-Psihoterapie Vescan Ioana Maria

Nota 10 din 28 recomandari
57599 vizite
Trimite o solicitare de programare la cabinet
Locatie: Cluj-Napoca, jud Cluj, Str. Virgil Fulicea, nr. 19, parter, ap. 2 [Arată în Google Maps]
Telefon: 0740913270

INTELIGENTA EMOTIONALA -CE AR TREBUI SA FACEM CU EMOTIILE?

Inapoi Autor: Vescan Ioana Maria
INTELIGENTA EMOTIONALA: CE AR TREBUI SA FACEM CU EMOTIILE?

Emotiile sunt mesaje, semne, un fel de limbaj prin care comunicam cu altii, primim informatii despre altii si emitem informatii despre noi insine si prin aceasta comunicare noi ne adaptam la context si ne motivam si ne organizam pentru o actiune anume in acest context. Ai sa intrebi: cum ai invatat tu acest limbaj ca nu ai citit nici o carte sau nu ai avut nici un profesor? Asa cum limba care o vorbesti ai invatat-o de la mama iar altele le mai sti de la scoala, din cantece, din stradania mea personala, asa si cu emotiile, ai inceput sa le inveti din primele zile de viata in contact cu persoanele semnificative din jurul tau, parintii in primul rand, si ai continuat mereu sa sti acest limbaj al emotiilor si chiar acum, cand citesti scrisoarea mea, inca esti deschis sa sti mai mult. Si sper sa fie asa! Ca si cu orice alt limbaj, pe masura ce-l stapanesti intelegi mai multe mesaje, mesaje pe care le stochezi in memoria ta si apoi pe baza experientei castigate te descurci din ce in ce mai bine, recunosti si anticipezi mesajele ce vin si incepi sa formulezi propriile tale mesaje si asta inseamna ca ai devenit realmente inteligent si capabil sa dialoghezi. Acum ai parcurs drumul de la ignoranta la inteligenta. Daca vorbim de "limbajul emotional", la sfarsitul acestui drum poti spune ca ai devenit inteligent emotional.

"Inteligenta emotionala implica abilitatea de a percepe cu acuratete, de a evalua si
exprima emotiile; abilitatea de a accesa si/sau genera sentimente; abilitatea de a intelege si
cunoaste emotiile; abilitatea de a regla emotiile pentru promovarea dezvoltarii emotionale si
intelectuale". (Daniel Goldman )
In primul rand trebuie sa accepti ca oamenii pot fi inteligenti, mai putin inteligenti,
necunoscatori sau analfabeti si chiar putin din ei pot chiar sa fie retardati sau ce cuvant vrei tu
sa folosesti pentru cineva carae nu are capacitatea de a intelege. Acest lucru nu este dat pentru
totdeauna, un analfabet sau un ignorant poate deveni informat pe masura ce parcurge drumul
cunoasterii. Ei bine, capacitatea aceasta de a intelege noi o s-o impartim in mai multe bucati
pentru a fi mai usor de urmatit desi ea este intr-una, dinamica si operationala, adica o putem
folosi imediat si neconditionat.
Prima parte este capacitatea de a percepe, evalua si exprima emotii; este vorba de capacitateta ta de percepe si identifica emotiile de pe fata oamenilor, din tonul vocii, din limbajul corpului altora dar si capacitatea ta de a emite emotii in acelasi mod. Este important acest lucru? Desigur, foarte important, pentru ca tu poti discrimina intre adevarat si neadevarat, intre cinstit si necinstit in sentimentle pe care altii le prezinta. Inchipuie-ti cum ar fi daca tu nu ai avea capacitatea asta, ai fi un credul, un naiv; inchipuie-ti cum ar fi daca
capacitatea asta ar fi deformata, ai fi un suspicios, cautatnd mereu sensuri ascunse in spatele
evidentei. La fel, putem spune ca mai mult sau mai putin toti oamenii au acelasi mod de a-si
exprima emotiile cu aceasta variatie: unii sunt mai inteligenti si altii mai putin, altii percep mai repede alti mai greu, altii exprima adecvat altii nu pot sa se faca intelesi emotional. Sunt si unii total "alaturi" si-ti dau exemplu de o categorie de bolnavii psihici care nu sunt capabili sa recunoasca emotiile altora sau le interpreteaza pe dos, mai mult, nu recunosc fizionomiile
emotionale. Apoi, mai gandeste-te la actorul de pe scena unui teatru, cat de mult se straduieste
sa exprime emotiile, uneori ti se pare chiar ca le ingroasa prea mult, dar el doreste doar sa fie
inteles de toata lumea pentru ca porneste de la ideia ca nu toti spectatorii au aceiasi "inteligenta emotionala". Pe baza acestei calitati tu poti denumi emotiile altora si ale tale, le poti eticheta sipoti comunica cu altii clar si direct intr-un context mai mult sau mai putin "emotional". Unii teoreticieni spun ca aceasta capacitatea este inascuta, dar aceasta abilitate va ramane destul de rudimentara daca nu o perfectionezi ulterior.
A doua calitate a inteligentei emotionale este judecata emotionala. Aceasta abilitate
inseaman capacitatea ta de a incorpora emotiile tale si cele percepute din exterior in procesul
de judecata, de analiza, de decizie si rezolvare a problemelor. Este esential ca tu dupa ce ai
perceput emotiile interlocutorului si ale tale si analizezi repede si sa decizi adecvat. Gandestete cat de importanta este aceasta capacitate in relatia de dragoste, in conversatia cu "seful" sau cu un dusman. Pe baza acestei calitati tu vei intelege ce este prioritar sau nu, atentia ti se va atrage intr-o anume directie, memoria ta va furniza experiente asemanatoare si vei lua deciziile ce se impun, va fi creativ sau stereotip, vei fi optimist sau pesimist, vei avea sentimentul de triumf sau de esec, vei merge mai departe sau vei da inapoi, vei considera situatia ca favorabila sau ca amenintatoare.
A treia calitatea am putea-o denumi "intelegerea emotionala". Este usor de dedus ca nu este suficient sa discerni emotiile tale si ale altora, trebuie sa fi si capabil sa intelegi relatia
dintre emotii si judecata si comportamentul tau. Trebuie sa fi constient ca in spatele fiecare
emotii exista un gand, o judecata si o reactie comportamentala, tradusa prin miscari, gestica,
mimica, plans, strigat, lupta. Intelegerea emotionala presupune constientizarea acestei relatiei
dintre gandire, emotie si comportament si pe baza ei tu poti sa stapanesti emotiile prin
schimbarea subiectului sau a contextului sau invers, poti sa intelegi de ce anumite situatii te pot duce la reactii emotionale disproportionate si altfel sa le stapanesti. Mai mult, poti intelege cum emotiile pot sa se transforme in alte emotii, ca de exemplu mania in satisfactie sau mania in rusine precum si importanta emotiilor in viata ta sociala, vei incorpora modele, vei accepta sa inveti si sa te perfectionezi, vei accepta ca ai gresit si ca ai jignit, iti vei cere scuze si vei dori sa indrepti lucrurile, etc.
A patra calitate a inteligentei emotionale, nivelul de sus al ei ar fi reglarea reflexiva a
emotiilor. Pe baza acestei calitati tu intelegi ca nu esti singur, ca emotiile tale sunt in interrelatie cu ale celorlalti si in functie de destinatia si scopurile tale tu vei fi in contact cu altii sau te vei detasa de altii, vei recunoaste ce este favorabil sau nu pentru dezvoltarea ta
personala, pentru aspiratiile tale, pentru viitor, vei modula emotiile in functie de valorile tale,
de credintele tale, de bine si rau, de necesar si trebuincios, vei recunoaste ca "asa se cade",
"asa-i frumos", "ca asa este necesar" sau, din contra "nu-mi pasa", "si ce daca"; vei valida sau invalida emotiile tale sau ale altora; vei intelege de ce trebuie sa te schimbi sau sa fi bun, devi responsabil emotional, vei genera si vei identifica oportunitati emotionale. Toate aceste
indemnuri le vei primi din dialogul emotional cu altii, dar le ai ca zestre din familia ta si din
contactul cu persoanele semnificative pe care le-ai intalnit de-a lungul vietii. Din aceasta cauza unii autori denumesc inteligenta emotionala ca "inima inteleapta".
CELE 7 EMOTII PRIMARE (Marsha Linehan ) :

1: Dragostea: iubire, adoratie, afectiune, atractie, grija, compasiune, dorinta, incantare, dor,
pasiune, sentimental, simpatie, tandrete, caldura, excitatie, etc.

2. Bucurie: veselie, amuzament, fericire, incantare, entuziasm, euforie, jubilare, optimism,
incredere, multumire, satisfactie, confort, incredere, etc.

3. Interes: atractie, angajare, fascinatie, curiozitate, anhajare, tentatie, implicare, motivatie, etc.
4. Manie: suparare, agitatie, enervare, dezgust, exasperare, frustrare, ura, ostilitate, iritare,
gelozie, turbare, resentiment, criticare, cicalire, amaraciune, aroganta, etc.

5. Tristete: depresie, neplacere, melancolie, disperare, nefericire, lipsa de speranta, neajutorare, mizerie, singuratate, suferinta, posomarare, intunecime, distrugere, umilinta, regret, etc.

6. Frica: anxietate, teama, necaz, oroare, nervozitate, panica, tensioune, teroare, grija, neliniste, infrigurare, infiorare, etc.

7. Rusine: regret, culpabilitate, jena, umilire, vinovatie, insultare, etc.

Bibliografie:

1. Mihaela Roco, Creativitatea si inteligenta emotionala, editura Polirom, 2001
2. Eric Rayner, Angela Joyce, James Rose, Mary Twyman, Christopher Clulow, Psihodinamica dezvoltarii umane, Editura Trei, 2012
recomanda

Recomanda acest cabinet

Sunteti pacient?

Dati o nota si scrieti cateva cuvinte despre experienta dvs pozitiva legata de acest cabinet, tratament efectuat, etc.

Recomandarea dvs:

Toate campurile sunt obligatorii.

Penalizam cabinetele cu autorecomandari!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp
Accept cookies Informare Cookies Folosim cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.