O IMAGINE A INCONSTIENTULUI COLECTIV

Inapoi Autor: psih. Racheleanu Mioara

 

Jung este creatorul unei metode specifice care urmează pînă la un punct psihanaliza clasică (freudiană ). Activitatea sa a fost dedicata procesului amplu de integrare a imaginilor

inconştientului colectiv (arhetipuri ) şi a realizarii totalităţii psihice. Noţiunea de arhetip - scrie Jung - derivă din observaţia repetată adeseori că miturile şi poveştile literaturii universale conţin teme bine definite care reapar pretutindeni şi întotdeauna. Întîlnim aceleaşi teme în fanteziile, visele, ideile delirante şi iluziile indivizilor care trăiesc în zilele noastre. Aceste imagini tematice sînt reprezentări ale arhetipurilor, au la bază un arhetip. Ele ne impresionează, ne influenţează şi ne fascinează.

 

Exemple de arhetipuri:

Umbra, Anima/Animus, Batranul Intelept, Mama, Curtezana, Amazoana-Femeia Salbatica-  Maestra-Initiatoarea-

 

Dr. Clarissa Pinkola Estes si-a dedicat viata si munca psihanalizei jungiene. Pastratoare a vechilor povesti, poeta si cantadora (cantareata ) ne-a fermecat cu viziunea ei asupra arhetipului feminin Femeia Salbatica.

 

Natura salbatica si Femeia Salbatica sunt in egala masura amenintate. De-a lungul timpului, a fost jefuita, reprimata, strivita, natura instinctuala feminina. A fost devastata, ca si fauna, ca si tinuturile salbatice. In decursul istoriei, teritoriile spirituale ale Femeii Salbatice au fost pradate sau arse, pesterile i-au fost distruse, iar ritmurile sale naturale, transformate cu forta in ritmuri contrare naturii, dupa bunul plac al altora.

 

Nu intamplator vechile tinuturi salbatice ale planetei dispar pe masura ce scade intelegerea naturii noastre salbatice profunde. Nici nu e greu de inteles de ce padurile batrane si femeile batrane nu sunt considerate resurse de mare importanta. Iar daca lupii si coiotii, ursii si femeile rebele au aceeasi reputatie, nu e o simpla coincidenta. Toti corespund unor arhetipuri instinctuale asemanatoare si sunt in mod gresit considerati extrem de periculosi.

 

Vitalitatea tot mai redusa a femeilor poate fi restaurata prin ample sapaturi psihoarheologice, in ruinele subpamanteanului feminin. Astfel putem restabili mecanismele psihicului instinctiv natural si, gratie personificarii acestuia in arhetipul Femeii Salbatice, sa intelegem cum functioneaza natura feminina profunda. Femeia moderna este realmente un talmes-balmes de activitati. I se cere sa fie de toate pentru toti.

 

Lupii sanatosi si femeile sanatoase impartasesc anumite caracteristici psihologice: perceptie fina, spirit jucaus si o extraordinara putere de daruire. Sunt profund intuitivi, puternic atasati de partener, de pui, de grupul lor. Stiu sa se adapteze la conditii in permanenta schimbare.

 

Cu toate acestea, ambele specii au fost prigonite, hartuite, pe nedrept acuzate de a fi rapace, viclene, agresive din cale-afara. Ele au fost tinta celor care ar fi vrut sa curete nu doar padurea, ci si teritoriul salbatic al psihicului, sufocand instinctualul pana la a nu mai ramane nici urma din el.

 

Generatia feminina cea de dupa al Doilea Razboi Mondial, a crescut intr-o epoca in care femeia era infantilizata si tratata ca o proprietate. Era tinuta ca o gradina necultivata... dar, din fericire, vantul mereu aducea cu el cate-o samanta salbatica. Era o perioada cand parintii care isi maltratau copiii erau numiti doar severi, cand suferintele spirituale ale femeilor crunt exploatate erau numite depresii nervoase, cand bune erau considerate fetele si femeile bine acoperite, tinute din scurt si cu botnita la gura, si rele cele care reuseau sa scape din lesa o data sau de doua ori in viata.

 

Problemele sufletului feminin nu pot fi abordate modeland femeia dupa criteriile unei culturi care o ignora. Asta a facut deja ca milioane de femei, care constituiau la inceput o forta reala si naturala, sa devina exilate in propria lor cultura. Telul ar trebui sa fie mai curand recuperarea si protejarea admirabilei structuri psihice naturale ale femeilor.

 

Basmele, miturile si legendele sunt un izvor de intelepciune. Din povesti reiese ca drumul facut de natura salbatica nu s-a pierdut. El continua sa conduca femeile, tot mai adanc, spre cunoasterea de sine. Reafirmand relatia lor cu natura salbatica, femeile se inzestreaza cu o observatoare interioara permanenta, o atotstiutoare, o vizonara, un oracol, o inspiratoare. Aproape de aceasta natura fiind, femeile emana lumina. Prin urmare, cuvantul salbatic este folosit aici nu in sensul modern, peiorativ, de lipsa a controlului, ci in sensul sau originar, insemnand un mod de viata natural.

 

Intelegerea naturii femeii Salbatice nu e o religie. E o practica. E o psihologie in cel mai adevarat sens al cuvantului. Fara ea, femeile nu au urechi care sa auda glasul sufletului. Fara ea, o mana nevazuta le acopera ochii launtrici. Fara ea, isi pierd sprijinul puternic al sufletului lor. Ea este vitala pentru sufletul feminin - este inima lor - asa cum cealalta inima - cordul - este vitala pentru corpul fizic.

 

Bibliografie: Femei care alearga cu lupii - Dr. Clarissa Pinkola Estes

Racheleanu Mioara - Cabinet Individual de Psihologie

Cand renunt la ceea ce sunt, devin ceea ce as putea fi - LAO TSE

Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp