FURIA - baza a comportamentului violent

Inapoi Autor: psih.Silvia Souca

Printre primele intrebari pe care multi specialisti in domeniul psihologiei si le-au pus, au fost legate de universalitatea acestei emotii distructive, de baza. Paul Eckman, promotorul conceptului microex-presiilor (faciale ), a fost interesat sa verifice aceasta ipoteza. Concluzia la care a ajuns, sustinuta de rezultatele unei cercetari minutioasa, au confirmat caracterul ei universal . Acest fapt ne conduce cu gandul ca disponibilitatea fiecaruia de a se infuria (inclusiv de a simti si alte emotii fundamentale ) este inscris in patrimoniul nostru genetic.

De-a lungul timpului s-au efectuat sondaje in care cercetatorii au urmarit identificarea si apoi clasificarea modificarilor fizice (organice ) pe care le provoaca. Iata care ar fi concluziile la care au ajuns:

- Furia determina o crestere a tonusului muscular, in specialla nivelul bratelor (vezi tendinta de a strange pumnul );

- Se dilata vasele periferice ceea ce determina o senzatie de caldura (vezi inrosirea fetei );

- modificarea ritmului respirator (crestere, intensificare ), a frecventei cardiace (creste pulsul ) care are ca efect supraoxigenarea coporala.

Observati deci, ca acesta emotie ca si celelalte de altfel, pregatesc organismul pentru CONFRUNTARE si INTIMIDARE a adversarului. Cu alte cuvinte organismul este pregatit pentru ACTIUNE si COMUNICARE.

Asa cum am explicat intr-un articol anterior, emotiile sunt rezultatul unor serii de evaluari psihologice, aproape instantanee, care ne determina sa evaluam daca evenimentul este:

- nedorit - explicatii: dorim sa obtinem ceea ce ne-am dorit; sa fim tratati cu respect; sa ne protejamtimpul si spatiul personal; toate aceste dorinte pot naste frustrari;

- intentionat (provocat de alta vointa decant a noastra ) - acest concept de intentionalitate are 4 nivele de perceptie: 1. total involuntar; 2. Voluntar dar fara sa constientizeze ca va face rau; 3. Voluntar, constentizand ca va face rau; 4. Voluntar cu dorinta de a va face rau. De obicei avem tendinta de a atribui comportamentului celuilalt, un nivel mai ridicat decat este in realitate. Motivatia ar fi ca este important sa ne mentinem statusul in cadrul grupului (vezi orgoliu ).

- contrar sistemului nostru de valori - setul de regului personale dupa care functionam se formeaza in copilarie; cea mai des intalnita valoare este RECIPROCITATEA, care provoaca multe nemultumiri (frustrari ) determinate de propria perceptie: facem mai mult decat celalalt; de obicei ea este verbalizata sub forma de „TREBUIE".

- controlabil prin reactia noastra de furie - evaluarea instanta a optiunii: SUPUNERE versus INTIMIDARE; acest reglaj s-a dezvoltat in timp indelungat, in cursul evolutiei; in situatia manifestarii furiei instinctive (intruziune in spatiul personal ) calea aleasa este de tip reflex (riencefal, creierul primitiv; reminiscenta organica legata de instinctele animalice ); in situatia manifestarii in timp a furiei (acumulari nemultumiri ), calea aleasa este de tip ocol (cortex prefrontal, mai precis medio-ventral; aceasta parte a creierului permite accesul controlului si al reglarii emotionale=gestionare furie ).

 

Categorii de evenimente care declanseaza furia:

1. Tratament injust - criticat pe nedrept, merite nerecunoscute sau nerecompensate;

2. Constatarea unui comportament amoral - minciuni, neglijenta, furt, favoritisme, lenevie, tratament nedrept, hartuire;

3. Confruntarea cu incompetenta altora - activitate prost executata, lentoare, prezenta greselilor, nerespectarea unor reguli;

4. A fi tratat cu lipsa de respect - nepasare, aroganta, ironie, dispret;

5. Umilire publica - victima a unei critici devalorizante sau agresive in public (umilirea provoaca nu numai frustrare, ci si ura - ATENTIE! ).

 

Exemple de fraze sau expresii care exprima convingeri fundamentale care genereaza furie:

- „Trebuie sa ma fac iubit de toata lumea!"

- „Trebuie sa fac totul fara greseala!"

- „Oamenii ar trebui sa se comporte fat de mine cum ma comport si eu fata de ei!"

 

Conform teoriei pulsionale a lui Freud oamenii pot dezvolta mecanisme de aparare inconstiente prin care organismul se protejeaza de efectele devastatoare ale experimentarii unei emotii distructive denumite si MECANISME de APARARE. Ele pot fi de tip distructiv sau constructiv.

 

Inainte de a le emunera, v-as propune sa va prezint o situatie conflictuala pe care sa o analizam impreuna, prezentandu-va mecanismele de aparare distructive, ca mai apoi sa trec la cele constructive:

1. SITUATIA - Sunteti prins intr-o activitate importanta pentru dumneavoastra (ex.la birou ) cand usa se deschide si intra in camera o persoana (ex.patron, sot/sotie, copil, etc ) care va critica sau va cere sa intrerupeti activitatea pentru o alta, mai importanta din punctul lui/ei de vedere;

2. TRECETI la ACTIUNE - Il/o insultati (reactie la stimul ) = descarcare emotionala;

3. DEPLASARE (PROIECTIE ) - va varsati „nervii" (furia ) pe altcineva sau altceva = alt tip de descarcare emotionala;

4. REGRESIE - remarcati ca aveti nevoie de ciocolata, cafea, alcool = stimulent

5. REVERIE - va imaginati (vizualizare creativa ) o scena in care reusiti sa umiliti persoana care v-a infuriat;

6. SOMATIZARE - imediat, sau ceva mai tarziu, incepe sa va doara capul, stomacul, etc.

7. IZOLARE - intreaga scena va lasa rece si resimtiti o stare de indiferenta emotionala; de fapt nu faceti altceva decat va inhibati emotia care risca sa reapara;

8. FORMATIUNE REACTIONALA - adoptati rolul colaboratorului (supunere +respect );

9. RATIONALIZARE - ulterior gasiti o justificare a atitudinii de supunere si respect adoptata, pritr-o serie de argumente rationale;

10. DISOCIERE - simtiti ca va innabusiti (blocaj respirator; dificultate in respiratie ) sau ca aveti un nod in gat (dificultate la inghitire ) de furie si eventual lesinati, chiar;

11. PROIECTIE - dezvoltati scenarii ale urii pe care le atribuiti persoanei respective;

 

Celelalte trei mecanisme de aparare de tip constructiv (intalnite la persoanele „mature" din punct de vedere psihologic, sunt:

1. SUBLIMAREA - traiti furia, ca mai apoi sa alegeti sa faceti o activitate constructiva pentru dumneavoastra (ex: voluntariat, activism social );

2. SUPRIMAREA - considerati situatia ca fiind o scena penibila, dar hotarati sa nu va mai ganditi la ea

3. UMORUL - cautati si gasiti motive de a va amuza de interesul manifestat de persoana respectiva cu privire la ceea ce a facut.

 

Unul dintre factorii importanti care influenteaza manifestarea furiei este mediul din care proveniti. Ma refer aici la clasele sociale favorizante sau defavorizante care ofera informatii utile legate de cultura si traditiile familiei in care ati crescut, dar si la cele legate de schimbarile de mediu care au survenit de-a lungul existentei personale. Ideal ar fi sa reusiti sa va adaptati acelui mediu, dar situatiile nu pot fi intotdeuna identificate si interpretate corect.

 

In final as dori sa fac cateva mentiuni legate de controlul eficient al furiei si implicit al maniei acumulate in timp. Exista doua modalitati defectuoase de a controla: EXPLOZIA si INHIBITIA.

 

Cunoasteti binecunoscuta afirmatie: FURIA te ORBESTE. Explicatia este clara si o regasiti in prezentarea modificarilor organice de la inceputul articolului. In diversele cercetari efectuate cu privirea la conflicte, este destul de clar evidentiat momentul in care este posibila solutionarea unui conflict pe calea medierii. Important este nivelul mediu emotional al partilor aflate in conflict pentru a se putea ajunge la un acord al partilor. Furia si mania violenta diminueaza capacitatea unei persoane de a gasi solutii alternative in cazul unui conflict (interior si/sau exterior ). Dintre actiunile pe care le-ati putea intreprinde in ceea ce priveste controlul eficient al excesului de furie, pot enumera urmatoarele:

1. Minimalizati motivele de iritare (vezi motive minore ) si incercati sa prelungiti cat mai mult motivele placute din viata dumneavoastra;

2. Ganditi-va ce prioritati aveti si vorbiti cu dumeavoastra insiva;

3. Luati in calcul si punctul de vedere al celuilalt;

4. Acordati-i si celuilalt ragazul de a se explica;

5. Concentrati-va pe comportamentul care a generat iritarea dumneavoastra si nu folositi atacul la persoana (atentie la verbele imperative );

6. Intrerupeti discutia daca simtiti ca va pierdeti autocontrolul;

7. Invatati sa intoarceti pagina prin exprimarea furiei sau prin renuntarea la contactul cu persoana respectiva - puteti experimenta la inceput prin exprimarea furiei, ceea ce va va ajuta la descarcarea emotionala, prin stabilirea reciprocitatii, dar nu uitati sa restabiliti relatia, apoi.

Souca Doriana Silvia - Cabinet individual de psihologie

Souca Doriana Silvia - Cabinet individual de psihologie

„Ochii vad doar ceea ce mintea este pregatita sa vada !” - Henri Bergson

Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp