Etapele de dezvoltare ale unui copil între 15 și 24 de luni

Etapele de dezvoltare ale unui copil între 15 și 24 de luni

Dezvoltarea la Cincisprezece Luni

 

Etape Sociale/Emoționale
- Imită alți copii în timpul jocului, cum ar fi scoaterea jucăriilor dintr-un recipient atunci când un alt copil face același lucru: Copiii încep să observe și să imite comportamentele altor copii, arătând semne de învățare socială și de interacțiune.
- Îți arată un obiect care îi place: Copiii încep să împărtășească interesul lor pentru anumite obiecte, arătându-le părinților sau îngrijitorilor.
- Bate din palme când este entuziasmat: Copiii încep să exprime emoții pozitive prin gesturi, cum ar fi aplaudatul.
- Îmbrățișează o păpușă de pluș sau altă jucărie: Copiii încep să arate afecțiune pentru jucării, îmbrățișându-le sau ținându-le aproape.
- Îți arată afecțiune (te îmbrățișează, te cuibărește sau te sărută): Copiii încep să exprime afecțiune față de părinți și îngrijitori prin gesturi de tandrețe.

 

Etape de Limbaj/Comunicare
- Încearcă să spună unul sau două cuvinte în afară de „mama” sau „tata,” cum ar fi „ba” pentru minge sau „da” pentru câine: Copiii încep să experimenteze cu cuvinte simple pentru a comunica obiecte sau persoane familiare.
- Se uită la un obiect familiar atunci când îl numești: Copiii încep să recunoască și să asocieze cuvintele cu obiectele familiare, arătând semne de dezvoltare a limbajului receptiv.
- Urmează instrucțiuni date atât prin gesturi, cât și prin cuvinte. De exemplu, îți dă o jucărie când întinzi mâna și spui, „Dă-mi jucăria.”: Copiii încep să înțeleagă și să urmeze instrucțiuni simple care combină gesturi și cuvinte.
- Arată cu degetul pentru a cere ceva sau pentru a cere ajutor: Copiii încep să folosească gesturi pentru a comunica nevoile și dorințele lor.

 

Etape Cognitive (Învățare, Gândire, Rezolvare de Probleme)
- Încearcă să folosească lucrurile în mod corect, cum ar fi un telefon, o ceașcă sau o carte: Copiii încep să înțeleagă funcționalitatea obiectelor și să le folosească în mod corespunzător.
- Stivuiește cel puțin două obiecte mici, cum ar fi blocuri: Copiii încep să își dezvolte abilitățile motorii fine și coordonarea mână-ochi prin stivuirea obiectelor.

 

Dezvoltarea Mișcării/Fizică
- Face câțiva pași singur: Copiii încep să facă primii pași fără ajutor, arătând progrese în dezvoltarea abilităților motorii grosiere și în echilibru.
- Folosește degetele pentru a se hrăni: Copiii încep să își dezvolte abilitățile de auto-hrănire, folosind degetele pentru a mânca bucăți mici de mâncare.

 

 

Dezvoltarea la Optsprezece Luni

 

Etape Sociale/Emoționale
- Se îndepărtează de tine, dar se uită să se asigure că ești aproape: Copiii încep să exploreze mediul înconjurător cu încredere, dar se asigură că părinții sau îngrijitorii sunt în apropiere pentru siguranță.
- Arată cu degetul pentru a-ți arăta ceva interesant: Copiii încep să împărtășească descoperirile lor și să își exprime curiozitatea prin gesturi.
- Întinde mâinile pentru a fi spălate: Copiii încep să înțeleagă și să participe la rutinele zilnice, cum ar fi spălatul mâinilor.
- Se uită la câteva pagini dintr-o carte cu tine: Copiii încep să își dezvolte interesul pentru cărți și să participe la activități de citire împreună cu părinții.
- Te ajută să îl îmbraci, împingând brațul prin mânecă sau ridicând piciorul: Copiii încep să participe activ la procesul de îmbrăcare, arătând semne de independență și cooperare.

 

Etape de Limbaj/Comunicare
- Încearcă să spună trei sau mai multe cuvinte în afară de „mama” sau „tata”: Copiii încep să își extindă vocabularul și să folosească cuvinte simple pentru a comunica.
- Urmează instrucțiuni simple fără gesturi, cum ar fi să îți dea jucăria când spui „Dă-mi-o.”: Copiii încep să înțeleagă și să răspundă la comenzi verbale simple, fără a fi necesare gesturi suplimentare.

 

Etape Cognitive (Învățare, Gândire, Rezolvare de Probleme)
- Te imită făcând treburi casnice, cum ar fi măturatul cu o mătură: Copiii încep să observe și să imite activitățile adulților, arătând interes pentru participarea la activitățile zilnice.
- Se joacă cu jucării într-un mod simplu, cum ar fi împingerea unei mașinuțe: Copiii încep să exploreze funcționalitatea jucăriilor și să participe la jocuri simple, dezvoltându-și abilitățile motorii și cognitive.

 

Dezvoltarea Mișcării/Fizică
- Merge fără să se țină de cineva sau de ceva: Copiii încep să meargă independent, arătând progrese semnificative în dezvoltarea abilităților motorii grosiere.
- Mâzgălește: Copiii încep să își dezvolte abilitățile motorii fine prin activități de desen și mâzgălit.
- Bea dintr-o ceașcă fără capac și poate vărsa uneori: Copiii încep să își dezvolte abilitățile de auto-hrănire, învățând să bea dintr-o ceașcă fără capac, chiar dacă mai varsă ocazional.
- Se hrănește singur cu degetele: Copiii își dezvoltă abilitățile de auto-hrănire, folosind degetele pentru a mânca bucăți mici de mâncare.
- Încearcă să folosească o lingură: Copiii încep să își dezvolte coordonarea mână-ochi și abilitățile motorii fine, încercând să folosească o lingură pentru a mânca.
- Se urcă și coboară de pe o canapea sau un scaun fără ajutor: Copiii încep să își dezvolte abilitățile motorii grosiere și echilibrul necesar pentru a se urca și coborî de pe mobilier fără ajutor.


Dezvoltarea la Douăzeci și Patru de Luni

 

Etape Sociale/Emoționale
- Observă când alții sunt răniți sau supărați, cum ar fi oprindu-se sau arătând trist când cineva plânge: Copiii încep să dezvolte empatie și să recunoască emoțiile altora, arătând preocupare pentru cei din jurul lor.
- Se uită la fața ta pentru a vedea cum să reacționeze într-o situație nouă: Copiii încep să caute indicii emoționale de la părinți sau îngrijitori pentru a înțelege cum să reacționeze în situații necunoscute.

 

Etape de Limbaj/Comunicare
- Arată cu degetul la lucruri dintr-o carte când îl întrebi, cum ar fi „Unde este ursul?”: Copiii încep să recunoască obiecte și să răspundă la întrebări simple despre ele, arătând progrese în dezvoltarea limbajului și a înțelegerii.
- Spune cel puțin două cuvinte împreună, cum ar fi „Mai mult lapte.”: Copiii încep să formeze propoziții simple, combinând două sau mai multe cuvinte pentru a-și exprima dorințele și nevoile.
- Arată la cel puțin două părți ale corpului când îi ceri să le arate: Copiii încep să recunoască și să numească părțile corpului, arătând progrese în dezvoltarea cunoștințelor despre sine.
- Folosește mai multe gesturi decât doar salutul și arătatul, cum ar fi sărutul suflat sau datul din cap pentru „da”: Copiii încep să folosească o gamă mai largă de gesturi pentru a comunica, arătând o dezvoltare a abilităților de comunicare non-verbală.

 

Etape Cognitive (Învățare, Gândire, Rezolvare de Probleme)
- Ține ceva într-o mână în timp ce folosește cealaltă mână; de exemplu, ținând un recipient și scoțând capacul: Copiii încep să își dezvolte coordonarea bilaterală și abilitățile motorii fine, folosind ambele mâini în mod coordonat.
- Încearcă să folosească întrerupătoare, butoane sau manete pe o jucărie: Copiii încep să exploreze și să înțeleagă funcționalitatea obiectelor, arătând curiozitate și dorință de a învăța.
- Se joacă cu mai mult de o jucărie în același timp, cum ar fi punând mâncare de jucărie pe o farfurie de jucărie: Copiii încep să participe la jocuri simbolice și să folosească mai multe jucării pentru a crea scenarii complexe.

 

Dezvoltarea Mișcării/Fizică
- Lovește o minge: Copiii încep să își dezvolte abilitățile motorii grosiere și coordonarea, fiind capabili să lovească o minge.
- Aleargă: Copiii încep să se miște mai rapid și mai coordonat, arătând progrese în dezvoltarea abilităților motorii grosiere.
- Merge (nu urcă) pe câteva trepte cu sau fără ajutor: Copiii încep să își dezvolte echilibrul și forța necesare pentru a urca scările, fie cu ajutor, fie independent.
- Mănâncă cu o lingură: Copiii încep să își dezvolte abilitățile de auto-hrănire, folosind o lingură pentru a mânca.

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie
Vezi prezentarea cabinetului

Secțiuni:

Personalitate

Aceasta sectiune este dedicata tipurilor de personalitati. Vom prezenta principalele clasificari ale personalitatii, detaliind si oferind sfaturi pentru fiecare tip.

Cuplu si sex

Discutii pe cele mai frecvente probleme intr-o relatie. Sfaturi pentru a-ti imbunatati viata de cuplu.

Cariera

O treime din viata noastra, daca nu mai mult, o petrecem la serviciu, muncind. Un job care aduce satisfactii inseamna o viata fericita.

Educatie parinti

Cu totii ne dorim un copil perfect: inteligent, cu o personalitate puternica si un caracter demn de invidiat. Dar ce putem face si cum trebuie sa ne comportam cu el pentru a-l ajuta sa devina astfel?

Psihoterapie

Va prezentam peste 100 de tipuri si metode de terapie psihologica si psihoterapie. Pe unele dintre acestea le vom prezenta detaliat.

Probleme psihice

Informeaza-te privind principalele tulburari ce iti pot afecta psihicul. Cum apar, care sunt cauzele si cum sunt ele diagnosticate si tratate. Ne referim aici nu doar la afectiunile de competenta psihiatrica, ci si la acele stari, considerate normale sau la limita, dar care iti pot afecta viata de zi cu zi.

PsihoUtil

Articole si sfaturi utile din domeniul psihologiei. Despre modalitatile de a te cunoaste pe tine si pe cei din jurul tau.

Evenimente

Evenimente din sfera psihologiei si psihiatriei: cursuri de formare, seminarii, etc. Aceste informatii sunt publicate de catre psihologii si psihiatrii membri ai site-ului www.la-psiholog.ro

Teste psihologice

O multitudine de psihoteste gratuite: teste de personalitate, teste despre cariera, teste de combatibilitate in cuplu, teste de aptitudini si IQ, etc

Cele mai accesate psihoteste:

Articole recente:

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp