Cum invata copiii?

Cum invata copiii?
Aceasta intrebare a reprezentat frecvent subiectul cercetarilor pentru multi ani. Inca din 1970 cercetatorii au studiat stilurile individuale de invatare. Acestia au cazut de acord ca intr-o clasa de elevi apar o varietate de modele de invatare. Intelegind stilul de a invata al copilului dumneavoastra puteti ajuta la inlaturarea modelelor ineficiente de a face temele acasa. Strategiile care nu merg la unii copii pentru a face temele sunt ineficiente deoarece copiii nu primesc ceea ce au nevoie pentru a invata si a procesa complet informatia care le este prezentata.
Copiii invata in mai multe moduri. Pentru a cunoaste mai bine cum invata copilul dumneavoastra luati in considerare cele patru moduri principale preferate de invatare. Fiecare stil prezinta modele usor de recunoscut. Multe teorii au fost dezvoltate fata de modurile de invatare ale copiilor: vizual, auditiv, kinestetic si tactil. Aceste modalitati sunt bazate pe folosirea celor 5 simturi implicate in procesul de invatare. Simtul preferat al copilului determina stilul dominant de invatare al viitorului student.

Modelul vizual:
Cei ce invata vizual isi amintesc cel mai bine ceea ce au vazut. Acesti copii tind sa-si reaminteasca fetele in loc de nume, sunt buni cititori si au o imaginatie frumoasa. Raspund cel mai bine la instructiuni care includ cititul, posterele, schemele si inregistrarile.
Cei ce invata prin acest model:

- isi i-au notite mereu
- inchid frecvent ochii pentru a vizualiza si a-si aminti
- beneficiaza de pe urma ilustratiilor si a prezentarilor video
- sunt atrasi de limbajul scris sau vorbit bogat in imagini
- cauta medii de invatare linistite, pasive.

Modelul auditiv:
Cei ce invata auditiv isi amintesc cel mai bine ceea ce au auzit. Acesti copiii isi amintesc numele bine, raspund usor la instructiunile fonice si vorbesc atunci cind scriu sau citesc. Beneficiaza cel mai mult de pe urma instructiunilor bazate pe lectura, discutii si intrebari. Unele metode bune de folosit cu acesti invatacei includ cintatul si ascultarea inregistrarilor asociate la continut cu domeniul studiat care dezvolta rime si formule mnemonice.
Cei ce invata prin acest model:

- isi amintesc numele, tind sa uite fetele
- rid si vorbesc cu ei insisi
- se bucura ascultindu-se pe ei insesi si pe altii
- le place sa citeasca cu voce tare
- isi amintesc cel mai bine prin verbalizare
- au dificultati in citirea hartilor si a diagramelor
- nu au probleme daca invata intr-un mediu zgomotos.

Modul kinestetic: Cei ce invata kinestetic isi amintesc cel mai bine prin activitati fizice, experimentare si implicare. Isi amintesc ce au facut, nu necesar ce au auzit sau vazut si au probleme in a fi atenti si a sta concentrati asupra temelor sau a lectiei la scoala. Beneficiaza prin instructia facuta cu miinile, folosind manipularea, construirea de lucruri.
Cei ce invata prin acest model:

- simt nevoia sa se miste, sa fie activ si sa ia pauze frecvente
- vorbesc cu miinile si gesticuleaza
- cauta si gasesc cai de a se misca
- isi misca degetele repetitiv cind se plictisesc
- se bazeaza pe ceea ce experimenteaza direct sau fac
- se bucura cind manipuleaza materiale.

Modul tactil: Cei care invata prin simtul tactil le place sa-si foloseasca miinile si degetele. Acesti copii invata cel mai bine prin scriere, desen, pictura, sculptura si tind sa fie creativi.
Cei ce invata prin acest model:

- simt nevoia sa atinga sis a simta obiectele cind invata un concept nou
- le place sa deseneze lucruri
- le place sa ilustreze munca scrisa
- gasesc sculptura, desenul si pictura relaxante
- apreciaza incurajarile exprimate fizic (o bataie pe umar).

Cum sugereaza teoria stilului de invatare, studentii au un mod predominant de a invata urmat de stilul preferat al 2-lea, al 3-lea si al 4-lea. Cunoscind si intelegind stilul preferat de invatare al copilului il puteti folosi cind il ajutati la temele de acasa stimulind dorinta de cunoastere a micutului.

Observati copiii pentru a gasi indicii ale stilului lor de invatare:

Parintii pot urmari aptitudinile vizuale, auditive sau kinestetice in timp ce isi observa copiii jucindu-se. Pe masura ce copilul examineaza ceva nou, se misca mai aproape si urmareste vizual obiectul? Poarta dialoguri cu animalele lor de plus? Sau prefera sa stea pe podea si/sau sa se miste frecvent. Cind primesc un nou joc prefer sa li se citeasca instructiunile sau trebuie sa le citeasca ei insesi sau au nevoie de instructiuni dar si de lectura proprie?
In plus fata de cele patru moduri principale de invatare de mai sus, fiecare dintre noi foloseste alte doua stiluri de a procesa informatia: analitic si global.

Stilul analitic:

Cei ce invata prin analiza, examineaza informatia impartind-o in bucatele si aranjindo logic. Le place ordinea si secventierea si tind sa faca liste pentru a organiza detaliile. Daca copilul dumneavoastra este analitic se simte probabil mai bine cind viata este mai predictibila si cind stiu ce reguli sa urmeze si ce plan. Pot sa vada copacii din padure, ceea ce ii ajuta sa fie atenti si productivi.

Stilul global:
Cei ce invata global pot rata citiva copaci, dar stiu o padure buna cind o vad! Se organizeaza prin adunarea de informatii in baze de date. Acestia vad idea de ansamblu si lasa detaliile altora. Pentru multi cei ce gindesc global pot parea dezorganizati datorita nerabdarii si a dorintei de a jongla cu ideile in diferite feluri. Tind sa modifice regulile, incluzind datele limita si programele pentru a se potrivi cu marele lor scop. Astfel de spontaneitate conduce la creativitate sau haos.

Preferintele externe:

O a treia dimensiune a stilului de invatat este preferinta externa incluzind momentul zilei, lumina si designul. Cei mai multi dintre noi isi pot identifica cele mai bune momente ale zilei, scaunele favorite sau zonele de lucru precum si alti factori exteriori care ne ajuta sa ne cocnentram bine sau sa fim energici. Urmariti conditiile in care copilul e eficient. Exista un anume moment al zilei in care functioneaza mai productiv? Isi fac temele mai usor daca au o gustare sau un suc linga ei? Sunt mai responsivi cind luminile diminua? Se simt mai bine in grupuri mari sau mai mici? Puneti copilul sa descrie cum si cind invata cel mai bine si experimentati impreuna pentru a gasi formula de conditii care contribuie optim spre ai ajuta sa fie cei mai buni.

Mecanismele de invatare:

Exista 4 mecanisme pe care le folosim pentru a invata. Cel mai bine cunoscute sunt imitarea (copierea actiunilor altora), explorarea (testarea lucrurilor si invatarea prin test si eroare) si repetitia. Dar cel mai frecvent mecanism este mai putin evident - invatatul prin asociere.
Daca doua sau mai multe lucruri au loc in acelasi timp si spatiu, copilul va face o asociere intre ele. Cu cit experienta este mai emotionala si cu cit mai des se intimpla, exerienta va fi mai puternica. Daca un peste scapa de un pradator, va asocia frica cu pradatorul. Cind va intilni din nou pradatorul, frica il va face sa fuga inainte de atac. Un copil infricosat pe strada va invata siguranta strazilor in acelasi mod.
Unul dintre cele mai fascinante lucruri pe care le invatam prin asociere este limbajul. Cuvintul este spus, obiectul vazut si are loc asocierea. Asocierea este deasemeni modul cum invata copiii despre meritul lor. O casa plina de dragoste, acceptare si fericire conduce la asocieri pozitive. Daca vreti copiii sa asocieze placerea cu ceva, exprimati-va aprecierea de fiecare data cind pina cind asocierea devine puternica.
Fiti pozitivi: daca va ginditi ca micutul va varsa suc, spuneti ca sucul sta mai degraba in pahar decit sa punctati ca e pe cale sa il verse. Asta face copilul sa vizualizeze cum sa fie grijuliu decit ca este sursa dezastrului.
Invatati asocierea in locul potrivit: daca vreti copilul sa invete sa lase papucii la usa, repetati pentru a stabili o asocierea cu usa. Daca vreti ca acesta sa citeasca de placere, asociati cititul cu placerea si distrativa cind va uitati la carti.

Motivatia:
Un copil care de buna voie se angajeaza intr-o activitate care iese bine va deveni un adult fericit, de succes. Pe de alta parte, fiindu-i frica, fiind plictisit sau fara motivatie, este un mod depresiv pentru orice copil. Ce pot face parintii pentru a ajuta? Exista trei caracteristici personale importante - increderea in sine, rezilienta si concentrarea - care trebuiesc implementate. Una dintre cele mai eficiente si folosite strategii de a incuraja copii sa reuseasca este recompensa si pedeapsa. Este si una dintre cele mai complexe strategii de aplicare corecta. Parintii se pot folosi de dorinta universala a copiilor de a fi in centrul atentiei. Aceasta este cea mai buna recompensa dintre toate.
Satisfăcut de serviciile terapeutului tău?

În calitate de pacient încantat de serviciile de care a avut parte:

Recomandă un psihoterapeut

Secțiuni:

Personalitate

Aceasta sectiune este dedicata tipurilor de personalitati. Vom prezenta principalele clasificari ale personalitatii, detaliind si oferind sfaturi pentru fiecare tip.

Cuplu si sex

Discutii pe cele mai frecvente probleme intr-o relatie. Sfaturi pentru a-ti imbunatati viata de cuplu.

Cariera

O treime din viata noastra, daca nu mai mult, o petrecem la serviciu, muncind. Un job care aduce satisfactii inseamna o viata fericita.

Educatie parinti

Cu totii ne dorim un copil perfect: inteligent, cu o personalitate puternica si un caracter demn de invidiat. Dar ce putem face si cum trebuie sa ne comportam cu el pentru a-l ajuta sa devina astfel?

Psihoterapie

Va prezentam peste 100 de tipuri si metode de terapie psihologica si psihoterapie. Pe unele dintre acestea le vom prezenta detaliat.

Probleme psihice

Informeaza-te privind principalele tulburari ce iti pot afecta psihicul. Cum apar, care sunt cauzele si cum sunt ele diagnosticate si tratate. Ne referim aici nu doar la afectiunile de competenta psihiatrica, ci si la acele stari, considerate normale sau la limita, dar care iti pot afecta viata de zi cu zi.

PsihoUtil

Articole si sfaturi utile din domeniul psihologiei. Despre modalitatile de a te cunoaste pe tine si pe cei din jurul tau.

Evenimente

Evenimente din sfera psihologiei si psihiatriei: cursuri de formare, seminarii, etc. Aceste informatii sunt publicate de catre psihologii si psihiatrii membri ai site-ului www.la-psiholog.ro

Teste psihologice

O multitudine de psihoteste gratuite: teste de personalitate, teste despre cariera, teste de combatibilitate in cuplu, teste de aptitudini si IQ, etc

Cele mai accesate psihoteste:

Articole recente:

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp